پایگاه خبری فانوس | خبری تحلیلی اجتماعی فرهنگی سیاسی | فرشته هایی که در منجلاب سلبریتی سازی های امروزی غرق می شوند

کودکان کار مجازی:

فرشته هایی که در منجلاب سلبریتی سازی های امروزی غرق می شوند

سرویس اجتماعی - این بار با لباس‌های پر زرق و برق، عکس،فیلم، رقص و حرکات نمایشی، قرار است تنها برای خانواده‌ یا سودجویان، درآمدزایی کند!

فانوس – هدی نتاج: تصور ما از «کودک کار» خردسالانی هستند که در کارگاه‌ها یا سر چهارراهها دستفروشی می کنند! اما، "کودکان کار" دیگری نیز وجود دارند که در "فضای مجازی" (به خصوص در اینستاگرام) به اجبار و در جهت سودآوری مشغول بکارند!

این بار با لباس‌های پر زرق و برق، عکس،فیلم، رقص و حر کت های نمایشی قرار است برای خانواده‌ یا سودجویان، درآمدزایی کنند!

کودکانی با ظاهری آرایش کرده، لباس و کفش مارک که نگاه آنها عاری از معصومیت، کودکانه‌ها و شیطنت‌های بچگانه است و آنها را شبیه به سلبریتی‌هایی می‌کند که باید فروش پرسودتری داشته و لایک بیشتری دریافت کنند!

*کودکانی که تبدیل به مجسمه‌ متحرک تبلیغاتی برای خانواده و شرکت های سودجو می شوند!

علیرضا سفیدچیان روانپزشک و متخصص اعصاب و روان ضمن انتقاد از شرایط فعلی فضای مجازی و سوءاستفاده هایی که گریبانگیر کودکان شده است، به فانوس در خصوص «کودکان کار مجازی» این گونه توضیح داد: این کودکان، هرطور که شده باید تبلیغ کنند حتی درمسابقات مجازی، "والدین بدپرست مجازی" هم باید طوری عمل کنند که انگار قرار نیست تبلیغی باشد! در واقع، کودکان تبدیل به مجسمه‌ متحرک تبلیغاتی برای خانواده و شرکت های سودجو می شوند!

وی می گوید: کودکانی که باید مدام وقتشان را در آتلیه‌ها بگذرانند و از تمام لحظاتشان عکس و فیلم گرفته شود! چون قرار است لباس روی تن‌شان، کرم، شامپو، تزیینات و آدرس کلینک‌های پوست و زیبایی، محصولات آرایشی و مصرفی و.. تبلیغ شود!

سفیدچیان با اشاره به یکی دیگر از جلوه های شایع و تاسف بار این موضوع تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیار دیده می شود که با انتشار فیلمی از کودکان، آنها تبدیل به سوژه هایی برای خندیدن مردم شده و در نهایت برای عده ای به اصطلاح شاخ و خز صفحات مجازی، درآمدزایی می کنند تا جذب فالوور، لایک و کامنت صفحه شان بیشتر شود. 

این متخصص با بیان اینکه مردم نیز ناآگاهانه به این موضوع دامن می زنند، ادامه داد: آنها بدون در نظر گرفتن تبعات جبران ناپذیر این موضوع بر زندگی کودک در بزرگسالی، بی مهابا فیلم ها را منتشر می کنند و میخندند! 
هیچوقت این سوال پرسیده نمی شود که آیا وقتی این کودک در بزرگسالی در پی هویت، علاقه و شغل خود برود، از بابت تصاویری که از او باقی مانده است شرمگین خواهد شد یا خیر؟

واضح است که این کودکان علاوه بر تأمین نیازهای مادی، عملاً تأمین‌کننده کمبود و خواسته های والدین خود نیز می شوند! آنها در موج چشم و هم‌چشمی و سلبریتی‌سازی‌های امروزی مجبور هستند با نمایش لباس، تیپ و موی خود به رقابت با سایر کودکان بپردازند.

*مروری بر تبعات

سفیدچیان به تبعات منفی اثرگذار بر زندگی کودکان کار مجازی اشاره کرد و گفت:

- ترویج پدیده شوم فخرفروشی و چشم و هم چشمی

- ایجاد بدعت های رفتاری ناپسند و جدید در خانواده

- پرورش کودکان لوس و زیاده خواه 

- ترویج مصرف گرایی و تجمل پرستی در جامعه

- ندیده انگاشتن قابلیت ها و استعدادهای واقعی کودک و شیوع پدیده وحشتناک "کودک آزاری" از جمله مواردی هستند که والدین باید قبل از اقدام به هرکاری از تبعات آن با خبر باشند.

وی ضمن بیان چند راهکار در این خصوص افزود:

- ارتقاء سطح بهداشت روان و رفتار

- بالا بردن مهارت و سواد مجازی در خانواده ها و کودکان(بویژه از مقطع دانش آموزی)

- تقبیح مصرف گرایی و دوری از تجمل گرایی

- تشویق رفتار و عملکرد مثبت و واقعی کودک در جهت افزایش اعتماد به نفس

- کنترل صفحات مجازی توسط مسئولان مربوطه و جلوگیری از سودجویی ها افراد بدسرشت

- آگاهی والدین در خصوص حقوق کودکان و رعایت آن و نیز آشنایی کودکان با حقوق خود و مهارت آموزی در جهت دفاع از آن، می تواند در پیشگیری از این گونه آسیب ها تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/


 

لینک سریع

#

تبلیغات