پایگاه خبری فانوس | خبری تحلیلی اجتماعی فرهنگی سیاسی | لزوم توجه بیشتر سران نظام به نمایشگاه مطبوعات

مسؤلان رسانه‌ها را دریابند

لزوم توجه بیشتر سران نظام به نمایشگاه مطبوعات

سرویس فرهنگی و هنری - چرا با وجود این‌که سطح کیفی و کمی نمایشگاه مطبوعات و مدل استقرار غرفه‌ها در آن بهتر شده، اما استقبال مردمی از آن نسبتاً کمتر شده است؟

فانوس _ سروش ستایش : جریان آزاد اطلاعات همان‌طور که پیداست می‌بایست پذیرای صداهای گوناگون از جانب افراد مختلف باشد. اصلی که متضمن بقای مردم‌سالاری و شایسته سالاری در نظام حاکمیتی کشور است. یکی از راههای فراهم کردن این تعامل برگزاری نمایشگاه مطبوعات است که به واقع حد واسط و پل ارتباطی میان مردم و حاکمیت است یعنی رسانه‌ها. 

هرچند در سال‌های اخیر و با رشد شبکه‌ها اجتماعی و فضای مجازی محدودیت‌های زیادی برای رسانه‌ها ایجاد شد و رشد عوامل جذابیت زا در اینترنت مخاطب آن‌ها را با کاهش روبرو ساخت، اما کماکان منبع شماره یک اطلاع رسانی، رسانه‌های معتبر اعم از مطبوعات و شبکه‌های تلویزیونی هستند.

در مورد ضرورت برگزاری و اهداف نمایشگاه این‌چنین آمده است «نمایشگاه مطبوعات عرصه‌ای برای ارزیابی رسانه‌ها و تقویت ارتباط آنها با یکدیگر، مردم و مسئولان است. در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات، علاوه بر گفتگوی بی واسطه مسئولان و مردم با رسانه‌ها، طرح مطالبات و پاسخگویی به مشکلات، برپایی نشست‌های حرفه‌ای، تخصصی و عمومی، جدای از بهره برداری رسانه‌ها از این ظرفیت و ضیافت ملی، منجر به طرح، آسیب‌شناسی و یافتن راهکارهای مناسب در موضوعات مختلف و مهم در جامعه می‌شود.»

امسال اما کمرنگ‌تر شدن نسبی حضور و استقبال مردم از آنجایی محل تعجب واقع شد که به اذعان اکثر شرکت‌کنندگان، فضا و امکانات مناسبی در اختیار مخاطبان قرار گرفته بود و غرفه داران نیز از جانمایی کلی نمایشگاه راضی بودند. 

اگر بخواهیم به دنبال پاسخی برای این سوال باشیم باید صادقانه از عدم توجه مسؤلین یاد کنیم. رئیس جمهور امسال با فرستادن معاون اول خویش تنها به گذاشتن یک پیام برای نمایشگاه مطبوعات اکتفا کرد و سایر مسؤلین عالی‌رتبه اعم از وزرا و نمایندگان مجلس و قوه قضا نیز جز برای پر کردن عریضه حضور آن‌چنانی از خود نشان ندادند.

واکنش مردم به ندیدن پیش قراولان سیاسی و عدم حضورشان در نمایشگاه تا حد زیادی طبیعی می‌نماید. اعتباری که حاصل از شرکت مسؤلان در نمایشگاه است، با هیچ ابزار دیگری من جمله تبلیغات قابل جایگزینی نیست. حضور کمرنگ مسؤلان در نظر مخاطب کمرنگ نشان دادن اهمیت رسانه‌ها و باعث دلسردی و عدم اقبال آنان می‌شود.

هر چقدر هم که بگوئیم برگزاری کارگاه‌های تخصصی و کاربردی با حضور استادان ارتباطات و پیشکسوتان حوزه رسانه و همچنین حضور مهمانان خارجی که عمدتاً روزنامه‌نگاران بین‌المللی رسانه‌های شناخته جهان هستند، ضمن استفاده از فضای آموزشی نمایشگاه، به توسعه تعاملات رسانه‌ای نیز کمک خواهد کرد، اما با توجه به جایگاه و نقش رسانه در زنده نگاه داشتن تعامل بین گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی؛ فقط حضور افراد بالادستی مشوق و انگیزه صددرصدی برای اطمینان و حضور مردمی فراهم می‌سازد.

با تمام این احوال، انتظار می‌رود درایت و دل‌سوزی بیشتر بزرگان نظام، به حضور و همیاری در زمان نمایشگاه و ایجاد بستر اطمینان بیشتر اجتماعی نسبت به نهاد فرهنگ در کشور شود.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با شعار «رسانه‌های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور موسسات مطبوعاتی، نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تا ١٢ آبان ماه در مصلای حضرت امام خمینی (ره) ادامه دارد.

انتهای پیام/

لینک سریع

#

تبلیغات