پایگاه خبری تحلیلی فانوس

کنکور دست بردار نیست
بحث تغییر نظام گزینش دانشجو از شیوه متداول _یعنی کنکور_ هزاران بار مورد انتقاد تند اساتید و دلسوزان حوزه آموزش قرار گرفته است. اما به راستی چرا نظام آموزشی به حذف این غول بی شاخ و دم تن نمی‌دهد؟
فانوس _ سروش ستایش : جلسات متعدد مجلس وساعتها کار کارشناسی پیرامون حذف کنکور و دهها مصوبه از طریق طرح و لوایح مختلف گویی به در بسته خورده است. چندی پیش حسین توکلی، سخنگوی سازمان سنجش، با اشاره به این نکته که سازمان سنجش از مخالفان سرسخت حذف کنکور است، گفته بود «استدلال مسئولان این سازمان از جهاتی درست است، در حال حاضر در رشته محل‌های زیرگروه‌های ریاضی، فنی و حرفه‌ای، علوم انسانی و هنر می‌توانیم کنکور را حذف کنیم و مبنای پذیرش دانشجو براساس نمرات مدارس باشد، اما در رشته‌هایی که متقاضی زیادی دارند نظیر دندانپزشکی، پزشکی و غیره این امکان فراهم نیست.» اما مراجعه به آرشیو درخواست دانشجویان نشان می‌دهد به دلیل افزایش میزان متقاضی به تناسب ظرفیت در بسیاری از دانشگاههای پولی رشته‌های درآمد زا مثل دندان پزشکی و غیره وجود دارد. بنابراین محدودیت مورد اشاره مسأله‌ای است که باید ریشه‌ای تر بدان نگریسته شود.

در وهله اول قداست زدایی از ذات علم و درس خواندن و محول کردن آن به دانشگاه خود آسیب بسیار بزرگی متوجه دانشگاه کرده است. چرا و تحت چه شرایطی بایستی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاههای مختلف، تفاوت قائل شد. ملاک و معیار ارزشیابی و صلاحیت سنجی دانشجویان کدام است؟ مطابق با هیچ معیاری نمی‌توان گفت دانشجوی فارغ‌التحصیل از دانشگاه تهران و شریف و ... لزوماً به لحاظ بار علمی و توانایی از دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول برتر است. 

وقتی ابعاد مختلفی از حضور در یک دانشگاه پر رنگ می‌شود که اساساً بسیاری از آنها ملاکهای ظاهری است، دانشجو به دنبال علائق خودش نمی‌رود. او تبدیل می‌شود به یک دنباله رو بی چون چرا که از قوانین مرتبط با حوزه زندگی اجتماعی اطرافش تبعیت می‌کند. به طور واضح ساختارها او را به گونه‌ای در خود می‌گیرد که توان خودانگیختگی را از دست می‌دهد.

تنها راه برون رفت از این مشکل، مطالعه دقیق آسیب‌ها و برقرار کردن یک مدل آموزشی مبتنی بر سبک زندگی است. دانشگاه تا زمانی که اهداف دانشجو مشخص نباشد، چیزی فراتر از ابزار نیست و در بهترین حالت یک دانشجوی فارغ‌التحصیل یک دانشگاه معتبر می‌تواند سریع تر برای خود شغلی دست و پا کند. اما آیا اینکه او فرد مفیدی برای جامعه خواهد بود و یا حتی برای خودش چه کارهایی می‌تواند انجام دهد، سوالی است که پاسخ آن نیازمند بررسی بیشتر در حوزه روان‌شناسی اجتماعی است.

قسمت دوم این یادداشت را در روزهای آتی بخوانید.

انتهای پیام/


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
ارز و سکه
پربازدیدها
حوادث