پایگاه اطلاع رسانی فانوس | وجود 120 هزار کلاس فرسوده در کشور/ سیستان، بلوچستان و کرمان پیشتازند

رئیس کمیسیون آموزش مجلس خبر داد

وجود 120 هزار کلاس فرسوده در کشور/ سیستان، بلوچستان و کرمان پیشتازند

سرویس اجتماعی - رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اعطای تسهیلات به مدارس غیردولتی از سوی بانک‌ها گفت:‌۱۲۰ هزار کلاس درس در کشور فرسوده است.

به گزارش گروه اجتماعی فانوس، طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش یک‌ سوم مدارس کشور تخریبی هستند و بیشترین مدارس تخریبی در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند به ‌گونه‌ای که حدود 18 هزار کلاس درس در این استان وجود دارد که 6 هزار کلاس درس تخریبی است.

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص مدارس فرسوده در کشور گفت: در کل کشور حدود 120 هزار کلاس درس نیاز به تعمیر، بازسازی و تخریب دارد. همچنین مدارس کپری در جنوب استان کرمان و سیستان ‌وبلوچستان بیشتر است.

وی افزود: 120 هزار کلاس درس در کشور فرسوده هستند که با کوچک‌ترین حادثه‌ای تخریب و بر سر دانش‌آموزان آوار می‌شوند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که هم ‌اکنون در برخی مناطق مدرسه ساخته شده است، اما دانش‌آموز وجود ندارد، گفت: آمار دقیقی وجود ندارد تا بدانیم جمعیت دانش‌آموزی در سال‌‌های آینده چه میزان رشد دارد تا براساس آن اقدام به ساخت مدرسه کنیم.

زاهدی عنوان کرد: باید بتوانیم روند رشد جمعیت دانش‌آموزان را تا 10 سال آینده بررسی کنیم تا بتوان براساس نیازها مدرسه بسازیم.

وی گفت: طبق قانون تأسیس مدارس غیردولتی، تسهیلات از سوی بانک‌ها در اختیار مدارس قرار می‌گیرد، البته در قانون پیش‌بینی شده است که  تسهیلاتی برای ساخت این مدارس از طریق بانک‌ها در نظر گرفته شود که محدودیتی نیز در سقف تسهیلات وجود ندارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که طبق قانون، مدارس دولتی نمی‌توانند از بانک‌ها وام بگیرند، چون منبع درآمدی برای بازگرداندن وام ندارند، گفت:‌در سال‌های گذشته تلاش کردیم تا بسترهای مناسب قانونی را برای کمک به آموزش ‌و پرورش فراهم کنیم.

زاهدی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه پیشنهاد ما به کمیسیون تلفیق این است که معادل ریالی سه میلیارد دلار در طول این برنامه در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد تا بتواند 120 هزار کلاس درس را بازسازی و مقاوم‌سازی کنند.

وی در رابطه با حمایت از مدارس مناطق محروم گفت:  در نظر گرفتن فوق‌العاده خاص برای معلمان مناطق محروم، تخصیص سرانه مناسب برای مدارس شبانه‌روزی و استفاده از مدارس پیش‌ ساخته به جای کپر و ارائه آمار دقیق از مدارس و رشد دانش‌آموزان طی 10 سال آینده برای برنامه‌ریزی پیشنهاد ما بوده است.

انتهای پیام/

لینک سریع

#

تبلیغات