پایگاه اطلاع رسانی فانوس | زرافشان: مملکت نیروی کار‌ می‌خواهد، والدین دکتر و مهندس!

گفت‌وگو

زرافشان: مملکت نیروی کار‌ می‌خواهد، والدین دکتر و مهندس!

سرویس اجتماعی - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در کافه خبر به بررسی علت‌های اقبال بیش از ظرفیت به رشته‌های تحصیلی در دوره متوسطه پرداخت.

تابستان 1395 هم سپری شد و همه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم ثبت نام شدند اما هنوز اما و اگرهای بسیاری بر سر موضوع هدایت تحصیلی وجود دارد. دانش‌آموزان  بسیاری نتوانستند این  مقوله را بپذیرند که هدایت تحصیلی تنها به خواسته آن‌ها صورت نمی‌گیرد . مسئولان  آموزش و پرورش هم در صدد هستند تا هر چه سریعتر این مقوله نوپا را در مقطع متوسطه  نهادینه و اثبات کنند .

علی زرافشان معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش که  تابستان پرتنشی را در خصوص مقوله هدایت تحصیلی پشت سر گذاشته معتقد است که دراین رابطه نیاز است تا والدین دانش‌آموزان و خود دانش‌آموزان با کارشناسان به درک متقابل و تفاهم دوجانبه برسند، در غیر این صورت اهداف آموزش و پرورش در خصوص اجرایی شدن هدایت تحصیلی به سرانجام نمی‌رسد .

هم اکنون بخش زیادی از دانش‌آموزان وارد رشته‌های نظری می‌شوند، اما نیازهای کشور بیشتر در رشته‌های فنی و حرفه‌ای است. به خصوص در رشته علوم تجربی که تعداد دانش‌آموزان افزایش داشته است و همزمان عدم تناسب تعداد دانش‌آموز با نیازهای بازار کار هستیم. این موضوع را با معاون وزیر آموزش و پرورش در کافه خبر بررسی کرده‌ایم.

همان طور که می‌دانید، بسیاری از دانش‌آموزان و والدین آن‌ها، آن طور که مسئولان آموزش و پرورش انتظار داشتند، مقوله هدایت تحصیلی را نپذیرفتند و به همین دلیل کارشناسان هدایت تحصیلی در مرحله اول و مدیران و معاونان مدارس در مرحله دوم (ثبت نام ) دچار معضلاتی شدند. این درحالی بود که دانش آموزان نیز با نگرانی، استرس وترس از آینده این روزها را سپری کردند. هم اکنون بحث هدایت تحصیلی با گذشت مراحل ثبت نام به ثبات رسیده است ؟

ما در بحث هدایت تحصیلی با دوعامل روبروهستیم.عامل اول دوران نیمه تخصصی وعامل دوم دوران تخصصی است که باید آموزش و پرورش در خصوص آن برنامه‌ریزی می‌کرد. مجموعه کار هدایت تحصیلی دو موضوع جدی را مد نظر قرار می‌دهد. اول استعداد و رغبت دانش‌آموزان است و دوم نیاز و ظرفیت کشور. در واقع آن چه که باید اتفاق بیافتد ترکیبی است از نیاز و ظرفیت کشور واستعداد و علاقه دانش‌آموزان که کارشناسان ما تلاش کردند با مد نظر قراردادن هر دوعامل و برآیند آن‌ها هدایت تحصیلی را انجام دهند .
 

تا آنجایی که بحث استعداد و رغبت و حتی نیاز و ظرفیت مطرح شد و هدایت تحصیلی صورت گرفت همه موارد بدون دردسر و طبق پیش بینی‌های انجام شده پیشرفت و خوب به نظر می‌رسید، اما مشکل از زمانی شروع شد که دانش‌آموزان برای ثبت نام به مدارس مراجعه کردند و مسئله توسعه متوازن پیش آمد. در این رابطه توضیح دهید، چرا بسیاری از مدارس از ثبت نام دانش آموزان سر باززدند ؟

مسئله‌ای که گفتید دغدغه هم دانش‌آموزان بود هم والدین و هم کارشناسان آموزش و پرورش که کار مشاوره و هدایت تحصیلی را انجام می‌دادند. نکته‌ای که دارای اهمیت است آن است که توسعه متوازن هم یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در هدایت تحصیلی بدان توجه شده است و باید در نظر گرفته شود  کارشناسان و مشاوران به درستی کار خود را انجام داده‌اند یعنی با سنجش استعداد و رغبت دانش‌آموزان را هدایت کرده‌اند. به طور مثال دانش‌آموزی در انتخاب اول رشته هنر را باید دنبال کند و در انتخاب دوم رشته علوم انسانی . این در حالی است شهرستانی که وی زندگی می‌کند اصلا هنرستان ندارد یا مجبوراست به شهرستان دیگری برود و در هنرستان‌های شبانه‌روزی ثبت نام کند یا این که رشته دوم را انتخاب کند و در دبیرستان شهرستان محل زندگی خود ثبت نام کند . نکته دیگر آن است که در بسیاری از مواقع شاهد بودیم که دبیرستانی ظرفیت پذیرش دانش‌آموز در رشته خاصی را نداشت و خیلی زود ظرفیت ثبت نام آنجا پر شده بود . در این صورت هم یا دانش‌آموز مجبور است به دبیرستان دیگری مراجعه کند یا این که در همان دبیرستان ثبت نام کند و انتخاب دوم را مد نظر قرار دهد  .

بسیاری بر این باورند که مقوله هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان به موضوعی تحمیلی و اجباری تبدیل شده است نظر شما چیست ؟

خیر اصلا اجباری در کار نبوده است. دانش‌آموزان بر اساس استعداد و رغبت خود و با کسب امتیاز از این دو موضوع مهم انتخاب رشته کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها به همراه والدین خود کاملا توجیه شدند و بعد برای ثبت نام اقدام کرده‌اند. مسئله این است که تا کنون به ظرفیت‌ها توجهی نمی‌شد و دانش‌آموزان ثبت نام می‌شدند. این که اگر 300 دانش‌آموز به طور مثال قرار است در رشته علوم انسانی تحصیل کنند، آیا به اندازه کافی دبیر در رشته‌های علوم انسانی تربیت کرده‌ایم که به دانش‌آموزان متقاضی آموزش دهند ؟ آیا برای علاقه‌مندان به رشته تجربی به اندازه لازم آزمایشگاه و کارگاه تجربی در دبیرستان‌ها داریم که بتوانیم هر اندازه متقاضی این رشته را ثبت نام کنیم ؟ اگر به این موضوع توجه کنیم که هدایت تحصیلی یک موضوع درون مدرسه‌ای نیست، بلکه  مبحث فرامدرسه و ملی است . وقتی قرار است آموزش و پرورش نیاز جامعه را پاسخگو باشد، موضوعی است که کاملا در سرنوشت جامعه تأثیر خواهد  گذاشت. اگر دهه‌های قبل هم هدایت تحصیلی انجام می‌شد، شاید هم اکنون این همه آمار بیکاری بالا نبود. شاید این همه جوان تحصیلکرده بیکار نداشتیم و این عاملی است که مسئولان آموزش و پرورش را برمحقق کردن موضوع هدایت تحصیلی واداشت .

 موضوع هدایت تحصیلی تا چه اندازه از پشتوانه کارشناسی برخوردار است ؟ پاسخ این سوال می‌تواند بسیاری از شبهات را برای والدین و دانش‌آموزان برطرف کند.

صد درصد از پشتوانه کارشناسی بسیار قوی و تخصصی برخوردار بوده است. مسئله‌ای که هم اکنون مطرح شده است، مدت‌ها توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار گرفته است. هم اکنون مصر هستیم که این طرح اجرایی شود چرا که همان طور که گفتم مسئله فرا آموزشی است و مبحثی ملی است. بحث هدایت تحصیلی و انتقال آن به پایه نهم در واقع  ناشی از بحث تغییر ساختار است که بدان اشاره کرده‌ایم. این اقدام تا همین سال قبل در پایه اول متوسطه انجام می‌شد. به هر حال برای دستیابی به شاخصه‌های توسعه متوازن بسیاری از خانواده‌ها مخالفت می‌کردند و راضی نبودند که این اقدام همان گونه که برنامه‌ریزی شده است پیش برود. علت این است در این شکل جدید هدایت تحصیلی تمایزهای جدی بین عملکرد تحصیلی و دانش‌آموزان وجود نداشته است.

پیش از این نرخ گذر دانش‌آموزان 60 درصد بود که آیین نامه تغییر پیدا کرد و هم اکنون نرخ گذر دانش‌آموزان از این مقطع به بالای 98 درصد رسیده است. به هر حال آیین نامه که تغییر پیدا کرد نرخ گذر هم افزایش پیدا کرد و این اقدام بسیار شایسته و درست بود که نشان می‌دهد  کاری کارشناسی شده انجام شده است. به هر حال تا پایان دوره نهم دوره آموزشی عمومی است که دولت موظف است دانش آموزان را طوری هدایت کند که منجر به ترک تحصیل نشود. قوانین سخت‌گیرانه و غربالگر در دوره ابتدایی و متوسطه نباید اجرایی شود تا دانش آموزان بتوانند در هر شرایطی که هستند از آموزش‌های عمومی بهره‌مند شوند. به هر حال شرایط تسهیل شد. مانند بسیاری از کشورهای دنیا که مردودی وجود ندارد. این بالا رفتن سطح دانش در مقاطع بر پایه سن دانش‌آموز تعریف می‌شود. بسیاری از کشورهای دنیا برای ثبت نام اصلا نمی‌پرسند کلاس چندم را تمام کرده‌ای می‌پرسند که چند سالت هست و بر مبنای سن دانش‌آموزان را سر کلاس می‌نشانند. بنابراین دانش‌آموزان طبیعی دوره‌های آموزشی سن خود را طی کنند .

در بسیاری از مواقع شاهد افت تحصیلی دانش‌آموزان از مقطعی به مقطع دیگر هستیم. در این راستا هم بسیاری از والدین نمی‌توانند از نمره 18 و 19 فرزندان خود چشم پوشی کنند. این در حالی است که وقتی دانش‌آموزان به رشته‌های نظری می‌آیند، کاملا دچار سردرگمی و افت تحصیلی می‌شوند. یقینا با چنین مواردی برخورد داشته‌اید . در این رابطه توضیح دهید .

بله دقیقا این اتفاق رخ می‌دهد. در واقع در پایه اول متوسطه  50 در صد نمرات ارزشیابی  مد نظر قرار داده می‌شود که این50 در صد مربوط می‌شود به فعالیت‌های مستمر دانش‌آموز در دوره‌ای که پشت سر می‌گذارد تا بتواند راحت‌تر این مقطع را پشت سر بگذارد. در صورتی که این نمره نمره‌ای نیست که دقیقا توانمندی دانش‌آموزان را لحاظ کرده باشد. برای این که دقیق‌تر توضیح بدهم، باید بگویم که در کارنامه دانش‌آموز چهار ستون وجود دارد. در ستون اول نمره کتبی دانش‌آموز است. در ستون دوم نمره مستمر دانش‌آموز است و در ستون سوم نمره نیم سال دانش‌آموز است که جمع دو نمره قبل است . به طور مثال امسال میانگین نمره ریاضی دانش‌آموزان 11 است و میانگین نمرات کل آن‌ها بالای 15 است. در درس علوم تجربی میانگین نمره دانش‌آموزان 13 است، ولی میانگین نمرات کل 17 است. به هر حال نمرات نشان دهنده توانمندی صد در صد دانش‌آموزان در آن رشته نیست .

چند درصد دانش‌آموزان با میانگین نمره 11 در کل دانش آموزان به رشته ریاضی روی می‌آورند و این رشته را تحصیل می‌کنند ؟

همه دانش‌آموزان که در این گروه قرارمی‌گیرند، در رشته ریاضی تحصیل نمی‌کنند. بسیاری از آن‌ها به رشته تجربی و حتی فنی حرفه‌ای گرایش پیدا می‌کنند و تنها 25 درصد از این دانش‌آموزان در رشته ریاضی ادامه تحصیل می‌دهند.. حتی بسیاری از دانش‌آموزان با نمرات بالای 18 و 19 در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای تحصیل می‌کنند و از دانش‌آموزان ممتاز و مستعد مدارس هستند. خلاف تصورات بسیاری مبنی بر این که هنرستان‌های فنی حرفه‌ای دانش‌آموزان مستعد را در خود جای نداده است .

هدایت تحصیلی به چه انگیزه‌ای پدید آمد؟ قصد داشتید دانش‌آموزان را بیشتر به چه رشته‌هایی هدایت کنید و نیاز کشور به فارغ‌التحصیل در چه رشته‌هایی است ؟
ما بر اساس مصوباتی که در قانون پنجم وجود داشت، به ویژه ماده 19 بند پنجم آمده است که دانش‌آموزان بر پایه توسعه متوازن هدایت تحصیلی شوند. بر مبنای همین آموزش و پرورش برنامه‌ای را تدوین کرده است. مصوبه‌ای هم شورای عالی آموزش و پرورش دارد که در این مصوبه پیش‌بینی شده بیش از 48  درصد دانش‌آموزان در دوره متوسطه باید در شاخه کار و دانش و فنی حرفه‌ای  تحصیل کنند و بیش از 51 در صد در شاخه نظری. از 48 درصدی که گفتیم 28 درصد در شاخه کار و دانش باید تحصیل کنند و 20 در صد در شاخه  فنی حرفه‌ای و 51 در صدی که در مورد شاخه نظری گفتیم بین سه رشته ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی تقسیم می‌شود که اگر کل آن را با صددرصد در نظر بگیریم، رشته‌های تجربی و علوم انسانی سهم بیشتری دارند . در واقع می‌توان گفت که رشته علوم تجربی بیش از نیمی از سهم را بخود اختصاص داده و نیمی دیگر بین دو رشته ریاضی و علوم انسانی تقسیم می‌شود. هم اکنون آموزش و پرورش تلاش می‌کند این سهم را به وضعیت تعادل برساند .

بنابراین به نظر می‌رسد با این روش قرار است دانش‌آموزان بیشتر به سمت رشته‌های کار و دانش و فنی حرفه‌ای سوق داده شوند، آیا می‌توان گفت این تصمیم‌گیری کلان کشور است نه فقط وزارت آموزش و پرورش ؟

بله دقیقا این تصمیم‌گیری کلان مدیران کشور در حوزه‌های مختلف است. حتی در سند بنیادین آموزش و پرورش نیز یکی از اهداف مهم همین است که تعادل و توازن در بحث انتخاب رشته وجود داشته باشد و مدیران آموزش و پرورش موظف هستند دانش‌آموزان را به این سمت هدایت کنند. همه صاحبنظران و کارشناسان موضوع هرم شغلی را مطرح می‌کنند. مبحثی که در کشور ما عکس همه کشورها این هرم شکل گرفته است. هم اکنون در ایران متخصصان بیشتر از نیروی کارن. بنابراین تعداد افراد تحصیلکرده بیکار یا افراد تحصیلکرده‌ای که شغل متناسب با میزان تحصیلات و نوع رشته خود ندارند، بیشتر است . هرم هم اکنون در ایران وارونه است. در تمام دنیا راس هرم را کارشناسان ومتخصصان تشکیل داده‌اند. وسط هرم کارشناسان و پایین هرم نیروهای عملی و کار هستند که در کشور ما دقیقا برعکس اتفاق افتاده و نمی‌توان با همین وضعیت پیش رفت .

برای تربیت نیروی کار هم نیاز به سازو کار و امکانات است، آیا در این رابطه می‌توان به آموزش و پرورش تکیه کرد ؟

دقیقا آن چه هم اکنون وجود دارد، نتیجه کمبود امکاناتی است که در سال‌های گذشته با آن روبرو بودیم. در دهه 60 تعداد هنرستان‌ها بسیار اندک و انگشت شمار بود و سهم دانش‌آموزان فنی حرفه‌ای ما نسبت به کل تنها 12 درصد بود. اما در طول این سال‌ها با توسعه هنرستان‌ها و اضافه شدن شاخه کار و دانش، بخشی از آموزش‌ها در خود آموزش وپرورش انجام می‌شود و مابقی هم می‌تواند در بیرون انجام شود تا نیروهای کار بیشتری تربیت شوند. هم اکنون ظرفیت بیش از 40 درصد را می‌توانیم آموزش بدهیم. البته این را هم بگویم که در شاخه فنی حرفه‌ای و کار و دانش هم نیاز داریم تا توسعه متوازن را در نظر بگیریم و آن را رعایت کنیم. البته برخی رشته‌ها هم به دبیرستان‌ها اضافه شدند. به طور مثال رشته کامپیوتر به دبیرستان‌ها افزوده شد و ابزار آن تجهیز مدارس به کامپیوتر بود و رشته نقشه‌کشی معماری که تجهیزات آن بسیار اندک و ارزان بود تا جایی که می‌توانستیم دبیرستان را به این رشته مجهز کنیم. بنابراین  در دبیرستان‌ها این رشته افزوده شد. رشته حسابداری هم نیاز به کارگاه خاصی ندارد و تنها نیاز به نرم افزارهای حسابداری است. بنابراین این رشته نیز در همان کارگاه‌های کامپیوتر دبیرستان‌ها تجهیز و افزوده شد. بنابراین در بحث رشته‌های کار و دانش و فنی حرفه‌ای هم تلاش کردیم تا توسعه متوازن رعایت شود و نخواستیم  در برخی رشته‌ها بی‌رویه دانش‌آموزان پذیرش شوند .

همان طور که گفتید موضوع هدایت تحصیلی موضوعی ملی است و تا سه چهار سال آینده همه دانش‌آموزانی که امسال با روش جدید هدایت شده‌اند؛ از دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند. عده‌ای وارد بازار کار وعده‌ای به دانشگاه‌ها می‌روند که دیگر سرنوشت آن‌ها از عهده فعالیت‌های آموزش و پرورش خارج است. دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دیگر در این رابطه چه اقداماتی انجام داده‌اند و تعاملات آموزش و پرورش با این وزارتخانه‌ها چگونه است ؟

موضوع هدایت تحصیلی ملی است، اما موضوع تازه‌ای نیست به شکل و روش دیگری سال‌های سال است که اجرایی می‌شود اما در این خصوص اشتغال باید بگویم که خود وزارت کار وارد عمل شده است. همان طور که می‌دانید، استانداردهای کار را در بخش کار ودانش وزارت کار تدوین می‌کند و در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد . در بحث دانشگاه‌ها نیز آموزش عالی توسعه رشته‌ها را دنبال می‌کند  اخیرا مطالعه‌ای در معاونت آموزشی، آموزش عالی انجام شد با نام آمایش آموزش عالی کشور که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسید. سازمان‌هایی که در کشور متولی امر کار هستند، نیز با ما در تعامل هستند به طورمثال وزارت جهاد کشاورزی با ما تعاملات بسیار خوبی دارد. هم اکنون این وزارتخانه هم با چالش‌ها و مشکلاتی روبرو است چرا که شکاف نسلی در این رشته پدید آمده است هم اکنون کسانی که در رشته کشاورزی فعالیت دارند، به طور میانگین 50 ساله هستند و این شکاف نسلی می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور آسیب‌های جدی را به بخش کشاورزی وارد کند. باید نیروهایی متناسب با این بخش تربیت شود تا آسیب‌ها بیش از این نشود. در سه سال اخیر با وزارت جهاد کشاورزی جلسات متعددی برگزار کردیم و سیستم‌های حمایتی گذاشته شد. مثلا فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی بتوانند در دوران سربازی امریه بگیرند و در رشته کشاورزی فعالیت کنند. به طور مثال افرادی که در رشته‌های کار دانش می‌خواهند وارد رشته کشاورزی شوند، بتوانند در مراکز آموزشی وزارت جهاد کشاورزی دوره‌های آموزش را بگذرانند و فارغ‌التحصیل شوند. اتفاقا ارائه تسهیلات و وام نیز از جمله دیگر اقداماتی است که در این زمینه در نظر گرفته شده است تا بتوان بخش کشاورزی را با تربیت نیروهای کارو متخصص بیش از پیش تقویت کرد.
در ادامه باید بگویم که با وزارت صنایع نیز تعاملات خوبی داریم برای فارغ‌التحصیلان در رشته‌های صنایع هم تسهیلات قابل تاملی در نظر گرفته شده است. به طور مثال برای گرفتن پروانه از شرکت در آزمون‌های این وزارتخانه معاف می‌شوند و می‌توانند با سرعت بیشتری وارد بازار کار شوند. حدود دو سال است که جشنواره‌هایی برگزار می‌کنیم که مختص دانش‌آموزان فنی حرفه‌ای و کار و دانش است. امسال نیز این جشنواره در خراسان برگزار شد. مسئله دیگری که پیش رو داریم بحث تجهیز هنرستان‌ها است که هم اکنون در تهیه و تدارک این مهم هستیم .

به طور کلی نتیجه می‌گیریم که موضوع هدایت تحصیلی برای سوق دادن دانش‌آموزان به رشته‌های کار و دانش و فنی حرفه‌ای تدوین و بازنگری شد .

با توجه به مسئله مهم اقتصاد مقاومتی که همچنان موضوع مهمی است و باید آن را در نظر داشت و سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در تلاش هستیم تا در آینده‌ای نه چندان دور نیروهای کار، فنی و متخصص صنعتی بیشتری را وارد جامعه کنیم. با این اقدام معضل بیکاری تا حدی برطرف شده و عده بیکاران جامعه کاهش می‌یابد. همان طور که گفتم هم اکنون با تحصیلکرده‌های بیکار مواجهه هستیم این در حالی است که جامعه به نیروهای ماهر کار در شاخه‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش نیاز دارد .

شما حتما خبر امسال کنکور را دنبال کردید، از820 هزار نفری که در کنکور شرکت کرده بودند، 150 هزار نفر در رشته ریاضی شرکت کردند و 150 هزار نفر هم از رشته علوم انسانی بودند. این در حالی است که ظرفیت دانشگاه‌ها برای هر کدام از این رشته‌ها 300 هزار نفر بود. یعنی اگر حتی دانش‌آموزان در کنکور هم شرکت نمی‌کردند و آزمون هم نمی‌دادند، دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش آن‌ها را در این رشته‌ها داشتند.  حال آن که در رشته علوم تجربی 520 هزار نفر شرکت کننده در کنکور امسال داشتیم که تنها در دانشگاه‌ها 200 هزار کرسی برای آن ها وجود داشت. پس رقابت بسیار سخت بود و نکته دیگر آن که اگر همه 200 هزار نفر پذیرش شوند و ظرفیت تکمیل شود، تکلیف 320 هزار نفری که قبول نمی‌شوند چه می‌شود؟ موجی در کل کشور ایجاد شده برای انتخاب رشته تجربی در دبیرستان و ورود به دانشگاه از طریق این رشته که پیش‌بینی می‌شود اگر با همین وضعیت پیش برویم در دو سه سال آینده این تعداد از مرز 800 هزار نفر هم عبور خواهد کرد.  ما می‌خواهیم کاری کنیم که جلوی این آسیب را بگیریم. بسیاری از این افراد بعد از ماندن در پشت کنکور سرخورده و افسرده می‌شوند. عده‌ای ادامه تحصیل نمی‌دهند و بعد از ترک تحصیل به خیل بیکاران می‌پیوندند که مهارتی هم بلد نیستند. البته این بحث کمی است و من می‌خواهم بحث کیفی آن را هم مطرح کنم. دراین راستا باید عنوان کنم که بیشتر دانش‌آموزان مستعد هم به سمت این رشته گرایش پیدا می‌کنند. برای توسعه کشور نیاز است که دانش‌آموزان مستعد به رشته‌های ریاضی و البته علوم انسانی هم گرایش داشته باشند. ما برای آینده کشور تنها به فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم تجربی نیاز نداریم، اتفاقا افراد مستعد در رشته‌های علوم انسانی می‌توانند ساختار درستی را در سازمان‌ها و نهادها ایجاد کنند. در دهه 70  موجی برای رشته پزشکی جدی بود و هم اکنون به جایی رسیدیم که  پزشکان بیکار بی‌شماری داریم و هم اکنون هم تورم پزشک داریم و توسعه نامتوازن .
بنابراین بیاییم توسعه متوازن را برای تعادل بخشی جدی بگیریم تا توزیع شغل‌ها  وحرف به درستی انجام شود. هم اکنون عده‌ای از دانش‌آموزان نظری بعد از گرفتن دیپلم دیگر ادامه تحصیل نمی‌دهند. این عده کجا می‌روند و چه آینده‌ای برای خود در نظر گرفته‌اند. حتی اگر هم وارد بازار کار شده باشند، باید مطمئن باشیم که افرادی موفق نخواهند بود چرا که این افراد مهارتی را نیاموخته‌اند که بخواهند وارد بازار کار شوند. این موضوع خود آسیب جدی است که به جامعه وارد می‌شود و بدنه جامعه را تخریب می‌کند. بنابراین در هر حالتی وارد شدن به رشته‌های نظری نمی‌تواند نوید بخش آینده‌ای خوب باشد. ما در تلاش هستیم که فرهنگ سازی کنیم که راه موفقیت تنها به پزشک شدن، مهندس شدن و کارمند شدن نیست 

شما مسئولیت  اجرای پروژه « مهر» را برعهده دارید، دانش‌آموزان و والدین با چه برنامه‌هایی از سوی آموزش و پرورش روبرو خواهند بود ؟

در این پروژه بسیج عمومی برای همه دست اندرکاران آموزش و پرورش شکل می‌گیرد تا اتفاق مطلوبی رخ دهد. در این پروژه حمایت و مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوط به کار گرفته می‌شود. هم اکنون کار آماده‌سازی و تجهیز مدارس، تجدید محتویات کتاب‌های درسی  و بازنگری و تغییر برنامه‌های درسی و سازمان دهی معلمان از جمله اقداماتی است که باید در نظر گرفته شود. در این رابطه آموزش منابع انسانی و معلمان هم از جمله اقدامات مهم این ستاد است که با تعیین کمیته‌های مختلف اجرایی می‌شود . امسال دولت پیش‌بینی 34 میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها کرده است که بخشی از فروش گاز به تجهیز مدارس اختصاص می‌یابد. مبلغ 50 میلیارد تومان هم برای توسعه پیش دبستانی در مناطق محروم در نظر گرفته شده که امسال برای این موضوع ستاد مهر اهداف را اجرایی و محقق خواهد کرد. نیروهای وِیژه‌ای در استان‌ها تعیین شده‌اند که نیاز سنجی کنند و به ستاد مهر اعلام کنند تا برای تجهیز و توسعه بودجه در جای مناسب خرج شود و در این خصوص شفاف سازی می‌شود.
منبع: خبرآنلاین

لینک سریع

#

تبلیغات