پایگاه اطلاع رسانی فانوس | از حمایت انتخاباتی معاندین تا مرغ ایرانی

دکه گردی فانوس

از حمایت انتخاباتی معاندین تا مرغ ایرانی

سرویس سیاسی - سرمقاله‌ها و یادداشت‌های امروز برخی از روزنامه‌های رسمی و مهم کشور به موضوعاتی نظیر مرغ ایرانی، گریز صدا و سیما از بی طرفی، حمایت انتخاباتی معاندین، 12 اقدام راهبردی برای اجرای اقتصاد مقاومتی، مقاومت انقلابیون بحرین، اعتماد مردم به روحانی دلیل آرامش جامعه، وحشت از آن یک قدم باقی مانده، اقتصاد مقاومتی از فرمان تا اجرا، جبهه‌ای برای تفرق، دولت از ١٣٩٢ تا ١٣٩٦ چه دستاورد اقتصادی داشته است و انتخابات تکلیف‌گرایی یا نتیجه‌گرایی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی فانوس، نویسندگان سرمقاله‌ها و یادداشت‌های روزنامه‌های امروز "چهارشنبه 95.12.25" به موضوعات مرغ ایرانی، گریز صدا و سیما از بی طرفی، حمایت انتخاباتی معاندین، 12 اقدام راهبردی برای اجرای اقتصاد مقاومتی، مقاومت انقلابیون بحرین، اعتماد مردم به روحانی دلیل آرامش جامعه، وحشت از آن یک قدم باقی مانده، اقتصاد مقاومتی از فرمان تا اجرا، جبهه‌ای برای تفرق، دولت از ١٣٩٢ تا ١٣٩٦ چه دستاورد اقتصادی داشته است و انتخابات تکلیف‌گرایی یا نتیجه‌گرایی پرداختند.

اطلاعات

روزنامه اطلاعات در بخشی از یادداشت امروز خود با عنوان «مرغ ایرانی» نوشت: «و اهل عجم، خروس را و بانگ او را به وقت خجسته دارند، خاصه خروس سفید را و ایدون همی گویند که به هر خانه‌ای مرغ باشد، دیوان در آن خانه نیایند» (تاریخ بلعمی)‏ در گاهشماری‌های کهن، سال ۱۳۹۶، سال خروس است و جالب است که درمیان جانوران این گاهشماری، هیچ‌یک شاید به اندازة خروس، این اندازه نشانه از ایران و فرهنگ ایران نداشته باشد. در ایران خروس و سروش به معنای صدای غیبی و آسمانی، ریشة مشترکی دارند و خروس «مرغ سروش پاک» بوده و بر خوش‌یمنی و خجستگی این پرندة باشکوه تأکید شده است و اکنون همراهی خروس با نوروز و سال نو، نویدبخش سالی نیکو و مبارک است. جایگاه خروس در ادبیات دینی و غیر دینی پیش و پس از اسلام و نظم و نثر فارسی و فرهنگ عامه و هنر و صنایع قدیم و جدید به اندازه‌ای است که بی‌گزافه در این‌باره می‌توان بسیار گفت و نوشت‎.‎ در دورة هخامنشیان، نماد خروس به‌وفور دیده می‌شود و حتی گفته‌اند که در لشکرکشی‌ها به نشانة پیروزی و خجستگی، خروس با خود می‌بردند تا بدانجا که یونانی‌ها و رومی‌ها به خروس «مرغ ایرانی» می‌گفتند. در عصر ساسانی هم بر پارچه‌های باقی‌مانده از آن دوران نقش خروس بارها تکرار شده است و به نوشتة گیرشمن، ایرانشناس برجستة فرانسوی، این نقش نشانی از «فره ایزدی» بود. نقش خروس را در ظروف و اشیای باقیمانده از آن ادوار هم می‌توان دید و استمرار آن در هنر معاصر ایران هم سخت قابل توجه است‎.‎

ایران

روزنامه ایران نیز در قسمتی از یادداشت امروز خود با عنوان «گریز صدا و سیما از بی طرفی» خاطرنشان کرد: براساس اصل 175 قانون اساسی و تفسیری که امام راحل از این اصل داشتند، صدا و سیما باید نسبت به جریان‌های سیاسی و قوای سه گانه کشور بی طرف باشد. اما اتفاقاً آنچه اکنون از صدا و سیما دیده نمی‌شود، همین بی‌طرفی است. در گذشته، مطابق این اصل ، صدا و سیما زیر نظر مشترک قوای سه‌گانه اداره می‌شد که چگونگی این اداره نیازمند تفسیر بود. امام خمینی(ره) در تفسیر این اصل فرمودند که اداره صدا و سیما زیرنظر قوای سه‌گانه، به این معنا نیست که این رسانه از یک قوه بیشتر تجلیل کند یا از مطالب یک قوه علیه قوه یا قوای دیگر استفاده شود، بلکه صدا و سیما باید نسبت به قوا و جریان‌ها، بی طرف و مستقل باشد. علت تأکید بر بی طرفی، این واقعیت است که صدا و سیما رسانه‌ای ملی و متعلق به عموم ملت ایران است و به قوه، قشر، جناح و یا گروه خاصی تعلق ندارد. در این صورت، انتظار بحق آن است که صدا و سیما مشی بی طرفانه‌ای در پیش بگیرد. اما اکنون نه تنها این رسانه بی طرفانه عمل نمی‌کند، بلکه در روابط میان جناح‌ها ورود کرده و در مواردی همچون انتخابات، به مثابه یک جناح سیاسی عمل می‌کند. در این صورت آنچه مغفول می‌ماند، ماهیت صدا و سیما به عنوان یک رسانه است؛ ساختاری که تنها وظیفه آن، اطلاع‌رسانی است و داوری و تصمیم‌گیری به عهده مردم گذاشته می‌شود. اکنون در غیاب ماهیت حرفه‌ای صدا و سیما به مثابه یک رسانه، این سازمان تلاش می‌کند نظر مخاطبان را نسبت به یک جناح یا نامزد انتخاباتی، تغییر بدهد؛ نامزد یا جریانی را ترویج کند و در مقابل، جریان یا نامزدی را تخریب.

وطن امروز

همچنین روزنامه وطن امروز در قسمتی از یادداشت امروز خود با موضوع «حمایت انتخاباتی معاندین» خاطرنشان کرد: از 2 ماه پیش تاکنون یک بخش خبری کوتاه به محتوای کل شبکه‌های گروه GEM اضافه شده که در فواصل ساعتی به شکل میان‌برنامه مخاطب را با دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه ورزش، زنان و اقتصاد آشنا می‌کند! خط محتوایی اغلب این بخش‌ها در حمایت از دولت حسن روحانی و در برخی موارد نیز خنثی تعریف شده است. همزمان با این اتفاق پخش آگهی تبلیغاتی شرکت‌های ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای گروه جم، به صورت گسترده در دستور کار قرار گرفته است. این اتفاق در حالی رخ داده که موج تبلیغات محصولات سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند، با هوشیاری دادستانی، تازه رو به کاهش نهاده بود. اکنون کار به جایی رسیده که حتی برخی بانک‌ها و کلان‌شرکت‌ها نیز برای تبلیغ محصولات خود با حواله ارز به ترکیه، اقتصاد خارجی‌ها را تقویت می‌کنند! اما پشت پرده چه خبر است؟

جام جم

«12 اقدام راهبردی برای اجرای اقتصاد مقاومتی» عنوان یادداشت امروز روزنامه جام جم است که در بخشی از آن می خوانید:  سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، پایه‌ریزی منطقی و اصولی برای استمرار نظام‌سازی در حوزه اقتصاد و مبتنی بر اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی است. در این نظام‌سازی، حضور حداکثری و فعال مردم در اقتصاد با رویکرد عدالت‌محور و فعال کردن ظرفیت‌ها و دارایی‌های داخلی کشور یک راهبرد اصلی برای استحکام ساخت درونی قدرت است، به گونه‌ای که فتنه‌سازی‌های بین‌المللی و خصومت‌های مستمر دشمن نتواند حرکت پیش‌رونده آن را مخدوش کند. در این میان، دولت علاوه بر وظایف ذاتی خود، در حوزه‌های مختلف نقش تسهیلگر دارد و باید بتواند زیرساخت‌های حقوقی، مالی، پولی و تجاری را برای این مهم فراهم کند؛ بنابراین اقتصاد مقاومتی یک تاکتیک یا ریاضت اقتصادی نیست که کوتاه‌مدت یا صرفا واکنش به چالش‌های محیطی باشد. بلکه یک مکتب اقتصادی است که نباید تابع رفتارهای عوامل محیطی همچون تحریم‌ها باشد. نهادگرایی اقتصاد به معنای نقش‌آفرینی عدالت‌محور، مؤثر و فعال آحاد جامعه در اقتصاد در کنار عواملی چون دانش‌بنیانی، درون‌زایی، برون‌گرایی و محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی هستند.

حمایت

«مقاومت انقلابیون بحرین» نیز عنوان یادداشت امروز روزنامه حمایت است که نگارنده در بخشی از آن خاطرنشان کرده است: رژیم بحرین که این روزها با اعتراضات گسترده مردمی برای محاکمه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم روبه‌رو شده است، از ابتدای تأسیس تاکنون بر مبنای دیکتاتوری و نادیده گرفتن نظرات مردم شکل‌گرفته و شیوه‌های وحشیانه‌ای که برای برخورد با خواست عمومی انتخاب کرده، گزینه‌های بسیار محدودی را به‌منظور ادامه حیات، پیش روی آل‌خلیفه قرار داده است. رژیم استبدادی بحرین با رویکرد سرکوب در برابر خواسته‌های مشروع مردم در بن‌بستی غیرقابل‌بازگشت قرار دارد و درصدد است به هر طریق ممکن، خود را از این مخمصه نجات دهد اما خیز ناشیانه آن‌ها برای بازداشت، محاکمه، شکنجه و اعدام انقلابیون – به‌ویژه محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم –خوی جهالت و سفاکی آن‌ها را ثابت می‌کند، چراکه برای خروج از بن‌بست ایجادشده، بدترین راه، یعنی مقابله خشن با انقلابیون و توطئه برای حذف فیزیکی رهبر معنوی مبارزان این کشور را در پیش‌گرفته است.

آرمان امروز

روزنامه آرمان امروز در قسمتی از سرمقاله «اعتماد مردم به روحانی دلیل آرامش جامعه» می نویسد: انتخابات درجامعه ایران پیچیده وچند ‌لایه است و شرایط ومقتضیات خاص خود را دارد. همه جوامع دارای پیچیدگی‌هایی هستند، اما ایرانی‌ها بسیارپیچیده هستند و به سختی می‌توان از ظاهرشان به آنچه که در درون آنهاست پی برد. در مورد اینکه فضای انتخاباتی گرم است یا سرد نمی‌توان به درو دیوار شهر نگاه‌کرد که پوست‌های انتخاباتی چسبانده شده یا میتینگ‌های پرشور انتخاباتی مانندآنچه که در فیلم‌های خبری دیده می‌شوداتفاق می‌افتد یا‌ خیر. جامعه ایران جدای از مختصات در ارتباط با قانون انتخابات، نگرش‌های مختلف به انتخابات هم دارد. برخی گمان‌می‌کنند که رقابت‌های انتخاباتی امری ناپسند و مذموم بوده و سطح جامعه را پایین می‌آورد درحالی‌که که این یک هیجان مطلوب ومقبول است که جامعه به خوبی می‌تواند این هیجان را تجربه‌ کند و بسیاری از خواسته‌ها و مکنونات درونش را بیرون بریزد. البته سلیقه‌هایی وجود دارد که با بروز این هیجانات مخالفت می‌کنند، اما مردم آموخته‌اند که چگونه با کج سلیقگی‌ها کنار بیایند وبه نوعی رفتار انتخاباتی خود را نشان دهند. شکل خاص قانون انتخابات و بلاتکلیفی که احزاب وجریان‌های سیاسی به لحاظ نوع رفتاری که باید داشته باشند، ایجاب می‌کند که همه تیرها را در چله کمان نگه دارند، انرژی‌ها را ذخیره کنند و در دو سه هفته انتخاباتی یکدفعه رها کنند. این مسأله مقداری نامتعارف است اما فعلا نمی‎توان آن را حل کرد. اگر انتخابات سال ۹۶ را با دوره‌های قبلی مقایسه کنیم تفاوتی با دیگر دوره‌ها نخواهد داشت و اینکه بگوییم فضای انتخاباتی سرد است، اینگونه نیست و مردم نگران وضعیت خود هستند. دردوره گذشته شاهد تهدید همه جانبه خارجی و بلاتکلیفی در سیاست هسته‌ای بودیم که جامعه یک انتخاب سرنوشت ساز را رقم زد و به خروج از بن‌بست هسته‌ای رای داد و بی‌شک انتخاب روحانی به معنای خروج از بن‌بست هسته‌ای بود. اکنون نیزهیجان خاص خود را دارد و جامعه نگران دستاوردهای ۴ساله دولت روحانی است و اینکه ایران به شرایط پیش از برجام باز نگردد.

کیهان

«وحشت از آن یک قدم باقی مانده!» نیز عنوان یادداشت امروز روزنامه کیهان است که در بخشی از آن عنوان شده است: صدور حکم آزادی فرعون مصر، دهن‌کجی به انقلاب این کشور بزرگ و متمدن آفریقایی بود. انقلابی که عمر آن با کودتای ارتش مصر به دوسال هم نکشید و مصادره شد. دیروز وکیل مدافع «حسنی مبارک» اعلام کرده، طی یکی دو روز آینده، موکلش از زندان آزاد خواهد شد! فرزندان دیکتاتور مصر نیز پیش از این آزاد شده‌اند. وقوع این فاجعه اما همزمان شده با ششمین سالگرد انقلاب بحرین و دهمین محاکمه به تعویق افتاده شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین. راز اینکه چرا انقلاب کشور کوچکی مثل بحرین با وجود حمایت‌های نامحدود آل سعود و غرب از حکومت نامشروع آل خلیفه، هنوز زنده می‌ماند اما انقلاب کشوری به بزرگی مصر سرنوشتش می‌شود «زندانی شدن محمد مرسی و آزاد شدن حسنی مبارک» چیست؟ انقلاب مصر، تونس، لیبی و باقی کشورها از انقلاب بحرین چه کم داشت که یا مصادره شد یا به محاق رفت؟ چرا انقلاب بحرین هنوز با قدرت ادامه دارد و آل خلیفه جرئت تعدی به رهبر این انقلاب یعنی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را ندارد اما حکم اعدام محمد مرسی، تنها رئیس جمهور قانونی و منتخب تاریخ مصر، صادر شده و هر لحظه احتمال اجرای آن وجود دارد؟ چه اتفاقی افتاده که مصر در کسری از ثانیه حکم اعدام 3000 اخوانی را صادر، اخوان المسلمین را منحل و تمام دارایی و اموال این جنبش اسلامی را مصادره می‌کند و آب از آب تکان نمی‌خورد اما، «مثلث شوم» عبری، عربی و غربی با وجود تمام این جنایات، حریف انقلابیون کشوری کوچک به نام بحرین نمی‌شوند؟

شرق

همچنین «اقتصاد مقاومتی از فرمان تا اجرا» عنوان سرمقاله امروز روزنامه شرق است که در قسمتی از آن تصریح شده است: اقتصاد ایران به گواه تجربه شش دهه گذشته و به‌‌ویژه سه دهه بعد از پیروزی انقلاب دارای زمینه‌های آسیب‌پذیری متعددی از شوک‌ها در برابر تکانه‌های بیرونی و درونی و تغییرات محیطی و تحولات روندهای اقتصادی اجتماعی داخلی است. از جمله در شش دهه گذشته آسیب‌های زیادی از ناحیه تغییرات در بازارهای جهانی به‌ویژه نفت و گاز، آشوب‌های منطقه‌ای در کشورهای پیرامونی و چالش‌هایی که برخی از آنان در جنگ تحمیلی مستقیما نظام اقتصادی و اجتماعی را هدف گرفته بود یا مهاجرت‌های گسترده آوارگان همسایه به داخل کشور، تغییرات ساختار و ترکیب جمعیتی، روندهای پرشتاب دانش و فناوری‌های نوین، در محیط جهانی و سایر تغییرات داخلی مهم‌ترین زمینه‌هایی بوده که نه‌تنها اقتصاد را آسیب‌پذیر کرده، بلکه در موارد متعددی برنامه‌های توسعه و سیاست‌های مصوب را از مسند تعیین‌کنندگی به زیر کشیده است. این‌ها عامل اصلی تعیین ویژگی‌های شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی شده است. در واقع این شوک‌ها باعث شده برنامه‌ها بی‌‌اثر شوند؛ بلایای طبیعی، تغییرات یا نوسانات شدید در بازارهای نفت و گاز و درآمدهای ارزی کشور، تحریم‌ها، آشوب‌های منطقه‌ای و.. از این موارد هستند و سبب شده‌اند چندین برنامه توسعه از همان ابتدا به‌دلیل تغییرات شدید اجرانشدنی شوند. ازاین‌رو برخورداری از یک اقتصاد مقاوم یا مقاوم‌سازی اقتصاد برای تاب‌آوری در مقابل این تکانه‌ها، ‌روندها و تغییرات پرشتاب، ‌پیچیده، چندبعدی و شبکه‌ای به یک ضرورت بنیادی و یک هدف کلیدی قبل از هر برنامه توسعه‌ دیگری در ایران تبدیل شده است. اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک رویکرد رهایی‌بخش و برخوردار از خردمندی و تدبیر آینده‌نگر از سال ٩٢ از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان یک گفتمان جدید در فضای سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی ایران مطرح شد و با پیگیری و تدبیر ایشان در سال ٩٥ به یک دستور کار اجرائی و برنامه عملیاتی برای دولت یازدهم تبدیل شد.

اعتماد

روزنامه اعتماد در بخشی از سرمقاله امروز خود با عنوان «جبهه‌ای برای تفرق!» می نویسد: هنگامی که به عنوان یک ناظر بی‌طرف به امور سیاسی و فعالیت‌های گروه‌ها و احزاب موجود نگاه می‌کنیم از نحوه رفتار اصولگرایان تعجب می‌کنیم که پس از گذشت ٣٨ سال از انقلاب مرتکب رفتارهایی می‌شوند که گویی افراد تازه‌واردی در سیاست هستند. قصد تحقیر و تخفیف نیست، ولی خب حداقل این انتظار را باید داشت که این مجموعه سیاسی در سطح بالاتری از رفتار سیاسی عمل کنند. مساله فقط ناشیگری در رفتار سیاسی نیست، مساله اصلی این است هنگامی که یک گروه سیاسی قادر به برنامه‌ریزی و سازماندهی یک کنش سیاسی عادی نیست، چگونه می‌خواهد کشور را اداره کند؟ آیا انتظار دارند که مردم به آنان رأی دهند؟ از این مقدمه که بگذریم رفتار جمنا (جبهه مردمی نیروی انقلاب) برای رسیدن به یک نامزد واحد جهت شرکت در انتخابات به صورت کاریکاتوری از یک اقدام سیاسی در آمده است که در ذیل به مواردی از آن پرداخته می‌شود. نخستین مورد این است که این جبهه چه برنامه‌ای برای اداره کشور دارد؟ در یک کلام هیچ. اینکه بگوییم اقتصاد مقاومتی را قبول داریم یا به اصول قانون اساسی تمسک کنیم، مشکلی را حل نمی‌کند، چرا که در این موارد اختلاف نظری میان گروه‌های سیاسی وجود ندارد. بنابراین آنان فاقد هرگونه برنامه‌ای هستند. به همین دلیل تاکنون در این‌باره متن روشنی ارایه نکرده‌اند.

شهروند

«دولت از ١٣٩٢ تا ١٣٩٦ چه دستاورد اقتصادی داشته است؟» هم عنوان سرمقاله امروز روزنامه شهروند است که در قسمتی از آن می خوانید: از عجایب روزگار این است که مخالفان دولت بیشترین تبلیغات خود علیه دولت را متوجه وضعیت و عملکرد اقتصادی کرده‌اند؛ در حالی که همین آقایان منتقد دولت هستند که وضعیت اقتصادی ایران را به روزی انداختند که فقط طی چند ماه نرخ ارز سه برابر شد و چنان تلاطمی در کشور ایجاد کرد که هیچ‌گاه پیش از آن سابقه نداشت. حتی در دوران جنگ تحمیلی که کشور درگیر جنگ بود و صادرات و درآمدهای نفتی به حداقل میزان یعنی حدود سالانه ٥ میلیارد دلار هم رسید شاهد چنین وضعی که در دوره احمدی‌نژاد رخ داد، نبودیم و بعد هم همه تقصیرات افزایش قیمت ارز را به گردن بنده‌خدایی بی‌نام و نشان به نام جمشید بسم‌الله انداختند! و اصلاً از بیان این ادعا خجالتی به خود راه ندادند؛ تولید خودرو را در کشور به پایین‌ترین حد در ١٥‌سال گذشته رساندند و آن را کمتر از نصف کردند. ولی هنوز هم مدعی هستند! که اشتغال را حدود صفر‌درصد افزایش داده‌اند! و به جایش مردم را یارانه‌بگیر کرد‌ه‌اند، الان هم می‌خواهند همان خط را بروند و هر کدام به‌صورت ساده‌لوحانه قول افزایش یارانه‌ها را تا سه برابر می‌دهند! بدون اینکه اصولاً پول نفتی وجود داشته باشد! و انتظار دارند که مردم از این سوراخ برای بار دوم گزیده شوند. از تورم در دوره آنان نگوییم که بهتر است. وقتی رفتند تورم ٣٥ درصدی را روی شانه ملت بار کردند، تورمی که برای فقرا و مواد‌غذایی به ٦٠‌درصد رسید و حالا دایه دلسوزتر از مادر شده‌اند. برای پاسخ به چنین اظهاراتی کافی است فقط بخشی از دستاوردهای مهم این دولت را در زمینه اقتصادی برشماریم. مهم‌ترین دستاورد اقتصادی دولت خارج‌کردن اقتصاد از رکود و رشد منفی میراث دولت اصولگرایان است. اقتصادی که‌ سال ١٣٩١ با رشد منفی ٨/٦‌درصد مواجه شده بود، اکنون و در ٩ ماه اول ‌سال جاری به ٢/٧‌درصد رسیده که قابل توجه است. جالب اینکه فقط ٢/٢‌درصد آن از رشد بخش نفت است و ٥‌درصد نیز به رشد بدون نفت مربوط می‌شود که در نوع خود مهم است.

جوان

در پایان نیز روزنامه جوان در بخشی از سرمقاله امروز خود با عنوان «انتخابات، تکلیف‌گرایی یا نتیجه‌گرایی» نوشت: در سال‌های گذشته و در آستانه هر انتخاباتی، یکی از موضوعات مطرح در جامعه و خصوصاً میان نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی، این بوده که در انتخابات، ‌باید به دنبال نتیجه مطلوب بود، یا اینکه ما به تکلیف عمل خواهیم کرد و کاری به نتیجه آن نداریم. این ذهنیت و سؤال، ریشه در برداشت‌ها از آن جمله معروف حضرت امام‌(ره) دارد که فرمودند: « ما مأمور به تکلیف هستیم و کاری به نتیجه نداریم.» عده‌ای از نیروهای ارزشی در انتخابات پیشین، اینگونه اظهارنظر و عمل کرده که ما در انتخابات باید به دنبال انجام تکلیف باشیم و کاری به نتیجه آن نداریم. این نیروها بر مبنای این دیدگاه، تکلیف‌گرایی در انتخابات را، «رأی به اصلح» دانسته و می‌گویند، ما در انتخابات وظیفه داریم که به اصلح رأی دهیم، هرچند آن اصلح رأی نیاورد. صاحبان این دیدگاه، با معیارهای خود بر اساس آموزه‌های دینی به یک فرد اصلح رسیده، رأی دادن به آن فرد را موجب کفایت از عمل به تکلیف در انتخابات دانسته، نتیجه آن انتخابات را، فرع بر این تکلیف قلمداد می‌نمایند. بر اساس این دیدگاه، نتیجه‌گرایی از تکلیف‌گرایی منفک شده برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی‌های جدی و دقیق همراه با واقع‌بینی صورت نمی‌گیرد. آیا این نگاه درست است؟ آیا وقتی حضرت امام‌(ره) فرمودند ما مأمور به تکلیف هستیم و کاری به نتیجه نداریم، منظورشان همین چیزی بود که اکنون عده‌ای از پیروان امام و رهبری  و نیروهای انقلابی در انتخابات برداشت می‌کنند؟ به نظر می‌رسد باید اولاً، در فهم کلام امام‌(ره) دقت بیشتری داشت و ثانیاً، در مصداق‌یابی برای کلام آن عزیز سفر کرده و مشخص کردن مصداق تکلیف دقت نمود. به طور قطع کلام آن بزرگ مصلح دوران و رهبر بزرگ‌ترین انقلاب دینی در عصر غیبت، کلامی برگرفته از آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) است و هیچ خدشه‌ای بر آن وارد نیست. خدشه‌ها بر برخی از برداشت‌ها از این کلام وارد است. حضرت امام (ره)، مبارزه با ظلم و ظالم را، یک تکلیف شرعی دانسته، بر همین اساس مبارزه با امریکای ستمگر را، تکلیف هر مسلمان می‌دانستند. ایشان در این مسیر در پاسخ به کسانی که گفتند امریکا یک قدرت است و نمی‌توان آن را از پای درآورد و به نتیجه رسید، بر روی عمل به تکلیف تأکید داشته و نتیجه نگرفتن در کوتاه مدت را، دلیل بر عمل نکردن به تکلیف و دست کشیدن از مبارزه با امریکا نمی‌دانستند. امام(ره) تلاش به برپایی حکومت اسلامی را، یک تکلیف در عصر غیبت دانسته، به نتیجه نرسیدن در برپایی حکومت دینی در کوتاه مدت را، دلیلی بر تلاش نکردن در این مسیر نمی‌دانستند.

/انتهای پیام/

لینک سریع

#

تبلیغات