پایگاه اطلاع رسانی فانوس | تاثیر منفی نارضایتی‌های اقتصادی در رای روحانی

وزیر دولت اصلاحات مطرح کرد

تاثیر منفی نارضایتی‌های اقتصادی در رای روحانی

سرویس سیاسی - وزیر دولت اصلاحات معتقد است که در حوزه اقتصادی نارضایتی‌هایی از سوی مردم وجود دارد که می‌تواند در رای روحانی تاثیر منفی بگذارد، اما با این همه مردم نگاهی تک بعدی به مسائل ندارند.

به گزارش گروه سیاسی فانوس، مرتضی حاجی، وزیر دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، امروز سه‌شنبه 18 آبان 1395 گفت وگویی با روزنامه آرمان امروز داشته است که در ادامه بخش هایی از آن را می خوانید:  

* وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور به‌ویژه ۲ تن از وزرا در دولت، کار اجرایی کرده بودند، مانندآقایان سلطانی‌فر و صالحی امیری، بنابراین از منظر تجربه‌کاری امتحان خود را به نحوی مطلوب پس داده‌اند. دولت به توانایی دو فرد مذکور در دوران مسئولیت‌شان پی برد. آقای دانش آشتیانی تنها فردی بود که در دوران ریاست روحانی نتوانسته بود به دولت ورود پیدا کند و توانایی خود را در امور اجرایی به اثبات برساند، اما در مجموع قبل از این دانش آشتیانی به لحاظ تجربه و سوابقی که در آموزش عالی داشت یک چهره شناخته شده بود. درواقع مجلسی‌ها توانایی و کارایی هر سه نفر را درست تشخیص دادند. از سویی محور مخالفت‌هایی که به‌ویژه با دانش آشتیانی شد، در واقع مواردی بود که عموما سیاسی بوده و به وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ برمی‌گشت.

* در روز رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روحانی به‌طور مکرر از لفظ «فتنه» استفاده شد. این مساله نشان داد که استفاده ابزاری از لفظ «فتنه» در تشخیص نمایندگان دیگر کارایی ندارد.

* جلسه رای اعتماد وزرا در مجلس چند پیام روشن داشت: نخست آنکه توانایی اشخاص مورد بررسی قرار گرفت و به همان استناد تصمیم‌گیری شد. دیگر آنکه بهانه‌گیری‌هایی که بخشی از آن ساخته و پرداخته دیگران است و منجر به ایجاد انشقاق میان مردم و مسئولان و دسته‌بندی کردن آنها می‌شود، کارایی خود را از دست داده و به یک ابزار ناکارآمد و نخ نما بدل شده است. توانایی‌ها، تخصص‌ها و برنامه‌های وزرا و مدیران ملاک و معیار اساسی در تصمیم‌گیری مجلس است.

* به هر حال باید سه وزیر برای این سه وزارتخانه آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و وزرش و جوانان انتخاب می‌شد. اگر حتی ریاست‌جمهوری روحانی برای دولت دوازدهم نیز ادامه پیدا نکند باز هم باید وزرایی برای سه وزارتخانه انتخاب می‌شدند، زیرا سرپرست نمی‌تواند بیشتر از سه ماه در این جایگاه بماند. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که رای مجلس به سه وزیر روحانی حاصل تلاش‌های انتخاباتی گذشته اصلاح‌طلبان بوده که نخستین ثمره آن در تصمیم‌گیری‌های پارلمانی و همراهی مجلس با دولت هویدا شد. این مساله را می‌توان از آرای مجلس به وزرای پیشنهادی به خوبی دریافت.

* تغییر بر اساس یک نیاز صورت پذیرفت. رئیس‌جمهور به این نتیجه رسید که در جایی این تغییر لازم است. در حوزه اقتصادی نیز لازم است تغییراتی صورت گیرد، اما اینکه ترمیم کدام وزارتخانه بیش از دیگری ضرورت و فوریت دارد، باید در این رابطه گفت که اولویت و ضرورت در دو وزارتخانه آموزش و پرورش، و ورزش و امور جوانان به وضوح محسوس بود. تغییر در دو وزارتخانه مذکور به یک خواست عمومی تبدیل شده بود. مخاطبان و ذینفعان این دو وزارتخانه تقاضای تغییر داشتند و رئیس‌جمهور این تقاضا را اجابت کرد. اما این مساله نباید به مفهوم عدم ضرورت تغییر در وزارتخانه‌های دیگر باشد و این تعبیر درستی نیست که گفته شود چون تقاضا برای تغییر در وزارت آموزش وپرورش و وزارت ورزش بالا بود، بنابراین نیازی به تغییر در وزارتخانه‌های دیگر نیست. به هر حال نخست گستردگی تقاضا برای تغییر در این دو وزارتخانه و سپس شرایط آنها به‌گونه‌ای بود که بلاتکلیفی در ارگان‌های مدیریت احساس می‌شد، در نتیجه این تغییرات اولویت پیدا کرد.

* وزارت آموزش و پرورش باید تحول هدف‌دار را بیشتر در امر تعلیم و تربیت دنبال کند. سند تحول آموزش و پرورش امضا شده که انتظار می‌رود وزیر جدید در چارچوب این سند حرکت کند، مگر اینکه احساس کند باید در این سند اصلاحاتی ایجاد شود. در این صورت لازم است آن اصلاحات را پیشنهاد کند، در مراجعی که این سند تصویب شده این پیشنهاد بررسی شود و به نتیجه برسد.

* شک دارم که تغییر نظام آموزشی در بهبود محتوای تعلیم و تربیت تاثیری بگذارد، بلکه حتی در مواردی این تردید نیز وجود دارد که تغییر در نظام تعلیم و تربیت آثار منفی هم داشته باشد.

* باید یک تجدید نظر جدی به لحاظ انگیزه شغلی و نیز تامین نسبی وضعیت معیشتی معلمان در وزارت آموزش و پرورش صورت گیرد. کمی کار برای وزیر جدید در این زمینه دشوار است. تقاضا برای بهبود وضعیت در این مجموعه روزبه روز افزایش می‌یابد، اما مساله بودجه همچنان به عنوان یک مشکل اصلی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد. بنابراین حمایت جدی دولت را می‌طلبد، زیرا وزیر دستی در خزانه ندارد که مشکلات معیشتی معلمان را حل کند. ازاین رو به نظر می‌رسد در زمینه تامین اعتبار برای آموزش و پرورش نیاز به تحول داریم و فکر می‌کنم اگر دکتر دانش‌آشتیانی به جمع‌بندی در این مورد برسد، جسارت لازم برای تحول در آموزش و پرورش را دارد.

*  من بعید می‌دانم آقای دانش آشتیانی متکی بر نیروهای خارج از آموزش و پرورش باشد. در این وزارتخانه به اندازه کافی نیروی با تجربه وجود دارد که باید از آنها استفاده شود. بسیاری از مدیران کشور پس از انقلاب تا به امروز دورانی را در آموزش و پرورش گذرانده‌اند و اساسا این وزارتخانه محل اصلی تامین نیروهای مختلف در کشور در سمت‌های مختلف فرمانداری، بخشداری و... است. کافی است این نیروها شناخته شوند که به‌طور یقین در مناطق مختلف کشور می‌توان به زودی این نیروها را شناسایی کرد، اما در سطح ملی به‌طور قطع این نیروها دیرتر شناخته می‌شوند. آموزش و پرورش از منظر نیرو و مدیریت قوی است و چندان نیاز ندارد که نیروهایی خارج از وزارتخانه وارد شوند و بخواهند در حل مشکلات موجود به این وزارتخانه کمک کنند.

* صالحی امیری یکی از مدیران موفق دولت یازدهم است. اگرچه عمر دولت یازدهم رو به پایان است، اما قطعا وی برنامه‌های بسیار مفیدی برای سامان بخشیدن به مشکلات این وزارتخانه دارد. اما در این میان زمان خود مولفه بسیارمهمی است که به نظر می‌رسد عمر ریاست صالحی امیری در وزارت ارشاد کوتاه نخواهد بود و باز هم رئیس‌جمهور در دولت دوم خود از حضور وی در این وزارتخانه بهره می‌برد. بنابراین با توجه به شناختی که نسبت به ایشان وجود دارد و سوابق وی در کتابخانه ملی می‌توان گفت که صالحی امیری به خوبی می‌تواند از عهده همه آنچه در این وزارتخانه وجود دارد، برآید.

* جنتی متکی به پشتوانه خانوادگی خود نبود، بلکه او بر اساس توانایی و تجربه خودش در وزارت ارشاد عمل می‌کرد، اما شرایط به‌گونه‌ای شد که خود وی به‌طورمستقیم به رئیس‌جمهور نامه نوشت مبنی بر اینکه تمایلی به ادامه مدیریت در وزارت ارشاد ندارد. آقای صالحی امیری هم با توجه به تجربه موفق خود در کتابخانه ملی می‌تواند از عهده مسئولیت در وزارت ارشاد بر‌آید. مخالفت‌ها همواره نسبت به وزارت ارشاد و فرهنگ وجود داشته است، اما این مساله نمی‌تواند دلیلی بر این باشد که آقای صالحی امیری نتواند به مسئولیت خود به درستی عمل کند. * رای مجلس به مفهوم همراهی و حمایت از روحانی است. به هر حال باز هم همه‌چیز بستگی به عملکرد وزرای دولت در ماه‌های پایانی دولت یازدهم دارد. خواسته‌هایی از سوی جامعه فرهنگیان، هنرمندان و ورزشکاران وجود دارد که لازم است گام‌هایی درجهت تحقق آن از سوی سه وزیر جدید برداشته شود. حتی اگر سه وزیر در حوزه‌های آموزش، فرهنگ و ورزش نتوانند از منظر اجرایی در این چند ماه کاری انجام دهند، باید حداقل نشان دهند که تلاش‌هایی در این راستا نسبت به انتظارات موجود صورت می‌گیرد.

*  در حوزه اقتصادی نارضایتی‌هایی از سوی مردم وجود دارد که می‌تواند در رای روحانی تاثیر منفی بگذارد، اما با این همه مردم نگاهی تک بعدی به مسائل ندارند. امروز مردم ایران آگاه‌تر از هر زمان دیگری بوده و تلاش‌ها و عملکرد روحانی را در سایر حوزه‌ها نیز در نظر خواهند گرفت. اگرچه مساله معیشت بسیار مهم است، اما روحانی موفق به کاهش نرخ تورم و ثابت نگاه داشتن قیمت برخی از اقلام و اجناس در این سه سال شد و این یک گام بسیار بلند در اقتصاد ایران است.

/انتهای پیام/

لینک سریع

#

تبلیغات