پایگاه خبری فانوس | خبری تحلیلی اجتماعی فرهنگی سیاسی | سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش کیست؟

سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش کیست؟

سرویس اجتماعی - سیدمحمد بطحایی که دیروز به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور منصوب شد، نایب رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است.

به گزارش فانوس به نقل از فارس، دیروز و پس از کش و قوس فراوان در خصوص وضعیت سکانداری وزارت آموزش و پرورش و اخبار متعددی در خصوص استعفای وزیر این وزارتخانه در نهایت مشخص شد که علی‌اصغر فانی استعفا نداده است و طی نامه ای به رئیس جمهور، ماندن یا رفتنش را به وی سپرد.

در پی عزل علی‌اصغر فانی از وزارت آموزش و پرورش، رئیس جمهور طی حکمی سیدمحمد بطحایی که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش است را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

سیدمحمد بطحایی متولد خردادماه سال 1342 در تهران است که در رشته علوم تجربی دیپلم خود را اخذ کرده است و دارای مدرک دکترای مدیریت است.

وی در زمان سرپرستی علی‌اصغر فانی در ابتدا به عنوان مشاور امور برنامه‌ریزی و هماهنگی وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد و 3 روز بعد از اخذ رأی اعتماد فانی از مجلس از سوی وی به عنوان مدیرکل دفتر وزارتی منصوب شد.

بطحایی در ارتباطش با فانی به عنوان یکی از ضلع های اصلی بدنه وزارتی محسوب می شد و شاید به همین دلیل بود که چند وقت بعد و در تاریخ 11 تیر ماه 93  در اقدامی تأمل برانگیز، وی به عنوان سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت این وزارتخانه منصوب شد.

در همان زمان کارشناسان متعددی نسبت به رفتن کیارشی از این معاونت انتقاد داشتند چرا که معتقد بودند کسی که در این معاونت فعالیت می‌کند باید اطلاعات مالی و اداری گسترده ای داشته باشد.

توضیح وزارت آموزش و پرورش درباره رفتن کیارشی که کار بلد مباحث مالی بود این بود که وی 7 تیر ماه 93، مأموریت 4 ساله اش در این معاونت پایان یافته است. 

بطحایی در نهایت اول مرداد ماه 93 توانست حکم سرپرستی اش را تبدیل به معاونت کند. 

در خصوص عملکرد بطحایی و نداشتن تخصص در این بخش، انتقاداتی همواره به فانی وجود داشت. 

در گفت و گویی که سال جاری با وزیر آموزش و پرورش در این خصوص مباحثی مطرح شد. بخشی از این گفت و گو را مشاهده می کنید:

 آیا تخصص در معاونت‌هایتان اهمیت داشت مثلاً معاونت پشتیبانی‌تان؟

وزیر آموزش و پرورش: بله.

چقدر معاون این بخش،سابقه کار حسابداری و مالی دارند؟

وزیر آموزش و پرورش: معاونت «پشتیبانی و توسعه مدیریت» را نه «اداری و مالی» و نه «پشتیبانی» می‌گویند بلکه معاون «توسعه مدیریت» می‌گویند؛ توسعه مدیریت یک لفظ عام‌تری نسبت به اداری و مالی است که قبلا مطرح بود و ما احساس‌مان این است که در انتصاباتمان، معاونت‌ها از تخصص لازم برای پُست برخوردار بوده و هستند و اگر این تجربه و این تخصص نبود، با توجه به محدودیت‌های زیادی که مواجه بودیم قادر به اداره این وزارتخانه نبودیم.

البته هنوز برای اینکه بخواهیم درباره معاونت‌ها نظر بدهیم یک کمی زود است. به عبارتی درباره برخی معاونت‌ها مثل معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی می‌توان بعد از دوره وزارت قضاوت کرد. چون خیلی از سندها آن موقع مشخص می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش: نه، اتفاقاً شما همین الان می‌توانید شاخص‌ها را بررسی کنید. مثلا مقایسه‌ای روی «افزایش دریافتی کارکنان آموزش و پرورش» و «تورم سالانه دو، سه سالی که ما بودیم» با سه سال قبل انجام دادیم؛ در سه سال قبل از تشکیل این دولت، همیشه تورم خیلی بیشتر از افزایش دریافتی کارکنان بود اما در این دو، سه سال که آمدیم دریافتی‌هایمان بالاتر از تورم بود و این یک شاخص است. سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت، شاخص دیگری است چون شما پشتیبانی را گفتید من دارم از آنجا مثال می‌زنم.

یعنی به نظر شما نیاز ندارد که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی مانند آقای کیارشی که به همه ابعاد بودجه و مسائل مالی کاملا وارد بود و کار کرده بود، تخصص داشته باشد؟

وزیر آموزش و پرورش: اتفاقا می خواهم بگویم تخصص وجود داشته است که این نتایج حاصل شده است. همینجوری که خود به خود به دست نمی‌آید. مثلا سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت ظرف همین دو سال اخیر، 2.2 دهم درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ خب خیلی کار می‌برد که آدم به این نتیجه برسد فلذا احساس می‌کنم  می‌توانیم با تعریف چند شاخص، هر مدیرمان را در هر حوزه‌ای ارزیابی کنیم.

یعنی صرفاً تخصص نیست؟

وزیر آموزش و پرورش: ما متخصص منصوب کردیم منتها متخصص که می گوییم حسابدار نیست. شما می فرمایید حسابداری نمی‌داند اما حسابداری که تخصص نیست.

تخصص ایشان چیست؟

وزیر آموزش و پرورش: رشته ایشان، مدیریت است».

نکته جالب‌تر اینکه بطحایی نایب رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است که وی به جای آنکه طی این مدت اخیر نسبت به هشدارهای نمایندگان مجلس و رسانه‌ها درباره وضعیت صندوق ذخیره تمهیداتی بیندیشد از عملکرد آن دفاع کرده است.

بطحایی 17 شهریور امسال و پس از انتشار اخبار در خصوص اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان  در جمع معاونان مالی آموزش و پرورش و نمایندگان استانی موسسه با اشاره به تلاش های صورت گرفته در مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاه فرهنگیان در سه سال اخیر گفت: حرکت در مسیر بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان نیاز به پشتکار دارد زیرا همیشه سنگ اندازی می شود که نمونه آن هجمه به صندوق ذخیره فرهنگیان است.

وی افزود: بر اساس تصمیم گیری وزارتخانه، مقرر شده که کلیه فعالیت ها و تلاش ها در راستای ارائه خدمات رفاهی به معلمان و کارکنان آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های صندوق ذخیره فرهنگیان انجام شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: برای دستیابی به این مهم و تحقق ارائه خدمات مناسب به فرهنگیان یک شرکت به نام سرمایه گذاری اقتصاد و رفاه فرهنگیان شکل گرفت و در طول یکسال اخیر اقدامات زیربنایی و مناسبی انجام شده است.

وی یادآور شد: با پشتوانه صندوق ذخیره فرهنگیان می توان به آینده اقتصاد آموزش و پرورش امیدوار بود.

باید بررسی کرد در صندوق ذخیره فرهنگیان چه گذشته است و تاوان خسارت به دارایی فرهنگیان را چه کسی باید بپردازد.

انتهای پیام/

لینک سریع

#

تبلیغات