پایگاه خبری فانوس | خبری تحلیلی اجتماعی فرهنگی سیاسی | دزدی که پول اندکی گرفت و مال مسروقه را برگرداند!

کالبد شکافی یک جرم

دزدی که پول اندکی گرفت و مال مسروقه را برگرداند!

سرویس اجتماعی - دانش‌آموزی که گوشی همراهش داخل اتوبوس شهری به سرقت رفته بود، از طریق پیامک سارق را راضی کرد، گوشی را در ازای دریافت پولی اندک، پس بدهد!

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی فانوس، ماجرا از این قرار است که یک دانش‌آموز منطقه 7 تهران پس از آن که گوشی همراهش داخل "بی.آر.تی" به سرقت رفته بود، به کلانتری مراجعه کرد، اما جواب شنید که فردا مراجعه کند.

این دانش‌آموز ماجرا را برای همکلاسی‌هایش تعریف کرد. در این موقع یکی از همکلاسی‌ها با ارسال پیامک، دزد مورد نظر را با کلمات تأثیرگذار، مورد خطاب قرار می‌دهد و از او می‌خواهد در قبال دریافت مبلغی، گوشی را پس بفرستد. سارق نیز جواب می‌دهد، در صورت دریافت 150 هزار تومان که برای شهریه خواهرش به آن نیاز دارد، گوشی را پس خواهد فرستاد. به این ترتیب معامله انجام می‌شود و گوشی به صاحبش بر می‌گردد.

این ماجرا در وهلۀ اول نشان می‌دهد که انگیزه سرقت، فقر مالی بوده و سارق اگر حرفه‌ای بود، هرگز تحت تأثیر پیامک قرار نمی‌گرفت و کالای مسروقه را پس نمی‌فرستاد. البته فقر و مشکلات مالی دلیلی بر موجه بودن انجام کار خلاف نیست، هر چند برخی جامعه شناسان معتقدند، انگیزه سرقت در جامعه امروز ما  برای برخی، خلاف دزدان حرفه‌ای  صرفا پر کردن چاله‌های زندگی است.

در شکل طبیعی وقتی انسان کالا یا پولی را بدون زحمت به دست می‌آورد، اولین چیزی که به ذهنش خطور می‌کند، تبدیل کردن آن به پول است. اما تفاوتی که بین آدم‌های خوب و بد وجود دارد، باعث می‌شود که یکی در نظام اخلاقی پسندیده و مبتنی بر نیکوکاری پی صاحب شیء بگردد و یکی هم آن را برای رفع مشکلات خود به پول تبدیل کند که متأسفانه فراوانی وجود چنین افرادی در جامعه ما رفته رفته بیشتر می‌شود.

  این موضوع نشان از سست شدن پایه‌های اخلاقی در گروهی از جامعه دارد. به همین علت وقتی یک سارقی به پول کمتر راضی می‌شود، از شنیدن آن ذوق‌زده می‌شویم و احساسات خودمان را با آن سارق تنظیم می‌کنیم. به عبارتی با او بیشتر احساس همدردی می‌کنیم تا مالباخته! در واقع همدلی بخشی از نظام اخلاقی است که در جامعه ما گه گاه به بیراهه می‌رود!

نکته دیگری که از این ماجرا می‌توان دریافت، این است که در مورد سرقت و بسیاری از بزه‌های دیگر، همه توجه‌ها نباید به نهادهای انتظامی و قضایی باشد و بدون علت، مطالبات جامعه را منحصر به این  دو نهاد کرد.

سست شدن پایه‌های اخلاقی و اعتقادی، فشارهای معیشتی و شرایط سخت اقتصادی، محرک‌هایی نیرومندی برای فرو غلطیدن افراد مستعد به ورطه ارتکاب جرم هستند، از این رو نیاز است تا نظام آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مرتبط بازنگری اساسی در تعلیم و تربیت، ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه داشته باشند.
انتهای پیام/

 

 

لینک سریع

#

تبلیغات