پایگاه اطلاع رسانی فانوس | ایران؛ هشتمین کشور دنیا در مرگ جاده‌ای

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد

ایران؛ هشتمین کشور دنیا در مرگ جاده‌ای

سرویس اجتماعی - سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام این که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای 16 هزار نفر است، گفت: باید وزارت صنعت با ایمن کردن خودروها و وزارت بهداشت با تجهیز و نوسازی ناوگان اورژانس، اقدامات لازم را برای کاهش این میزان مرگ و میرهای ناشی از حوادث جاده‌ای و ترافیکی انجام دهند.

به گزارش گروه اجتماعی فانوس به نقل از ایسنا، محمد نعیم امینی فرد با تاکید بر این که یکی از مشکلات مهم کشور موضوع ترافیک و حواشی پیرامون آن است، گفت:  کشور ما از لحاظ میزان مرگ و میر حوادث جاده‌ای هشتمین کشور دنیا و در مدیترانه شرقی دومین کشور است.

این آمار مرگ و میر تا سال 84 روند صعودی داشته به طوری که میزان مرگ و میر آن در آن سال 25 هزار نفر بوده است.

امینی فرد ادامه داد:  از سال 84 به بعد عزمی در کشور برای مقابله با این میزان مرگ و میر به وجود آمد و رشد 11 درصدی سالانه مرگ و میر متوقف شد. به طوری که طبق آمار سال گذشته میزان مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای 16 هزار نفر است. اما همین آمار بسیار زیاد است و فاصله قابل توجهی با استانداردهای دنیا دارد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  با تاکید بر این که سه عامل خطای انسانی، تصادفات جاده‌ای و ایمنی جاده‌ها و مهندسی خودروها از عوامل مهم در بروز حوادث جاده‌ای و ترافیکی است، گفت:‌ برای مقابله با این سه عامل باید کار کارشناسی در کمیته‌ای انجام شود و با تعامل با دستگاه‌ها در نهایت کار علمی صورت گیرد و دولت با کمک مجلس لایحه‌ جامعی برای کاهش حوادث ترافیکی تهیه و ارائه کند.

به گفته وی، این میزان بالای مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای و ترافیکی باعث از بین رفتن میزان زیادی از سلامت مردم و از هم گسیختگی خانواده‌ها می‌شود که باید جلوی آن را گرفت.

امینی فرد با بیان این که بحث سلامت روان در زمان اخذ گواهینامه یکی از موضوعات مهم است، توضیح داد:‌ وقتی که فردی برای دریافت گواهی‌نامه تقاضا می‌کند، باید سلامت روانش احراز شود که این روند در حال حاضر تنها به خود اظهاری منوط شده است.

وی گفت: تاکید ما بر این است که باید در مورد سلامت روان  و جسم نیز معاینه تخصصی صورت گیرد و فقط به خوداظهاری اکتفا نشود.

وی مسائل درمانی را از دیگر عوامل بروز مرگ و میر خواند و گفت: 5/1 درصد مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی سر صحنه رخ می‌دهد که این به خاطر نبود ایمنی کافی در برخی خودروهاست که باید تجدیدنظر جدی در آن صورت گیرد.

امینی فرد افزود: 49 درصد عوامل مرگ و میر حین انتقال بیمار و 30 روز پس از حوادث ترافیکی در بیمارستان رخ می‌دهد و 30 درصد بخش‌های آی سی یو در اختیار بیماران ناشی از این حوادث است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: باید با تعاملی با وزارت صنعت برای افزایش ایمنی خودروها و تعاملی با وزارت بهداشت برای افزایش کیفیت خدمات اورژانس و سرویس‌دهی به مصدومان و همچنین انتقال تجهیزات و نوسازی ناوگان اورژانس به خصوص اورژانس هوایی جلوی این میزان مرگ و میر را گرفت.

امینی فرد در پایان گفت:‌ به طور متوسط بعد از هر حادثه  آتشسوزی که  در جاده و حوادث ترافیکی رخ می‌دهد، آتش‌نشانی حدود 70 کیلومتر با محل حادثه فاصله دارد که این میزان قابل قبول نیست، چون همین دیرآمدن ماشین‌های آتش‌نشانی موجب بروز فاجعه می‌شود.
انتهای پیام/