پایگاه اطلاع رسانی فانوس | دوچرخه سواری در تهران نیازمند خطوط مجزاست/ چرخ دوچرخه سواری در تهران پنجر است

فانوس بررسی می‌کند

دوچرخه سواری در تهران نیازمند خطوط مجزاست/ چرخ دوچرخه سواری در تهران پنجر است

سرویس اجتماعی - کانکس‌های نارنجی رنگ دوچرخه سال‌هاست در تهران انتظار عابران سرآسیمه‌ای را می‌کشند که صبح و شب بی‌تفاوت از کنار آن‌ها می‌گذرند.

 به گزارش گروه اجتماعی فانونس، وسیله‌ای که مدیران شهری قصد داشتند آن را به عنوان یک مد حمل و نقل به پایتخت نشینان معرفی کنند، غافل از این که برخی ویژگی‌ها سبب می‌شود تا شهروندان این کلانشهر علاقه چندانی به استفاده از آن نداشته باشند.

تعریف دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقل از زمان مدیریت غلامحسین کرباسچی به شکلی محدود در محدوده بلوار کشاورز آغاز شد و سپس در زمان مدیریت "محمد باقر قالیباف"؛ مدیر کنونی شهرداری تهران  با استفاده از اعتبارات و برنامه‌های مختلف بسط و گسترش یافت.

طرحی که از همان ابتدا به دلیل وجود برخی محدودیت‌های شرعی برای نیمی از جامعه یعنی زنان قابل استفاده نبود و علاوه برآن توپوگرافی تهران نیز سبب  شد تا توسعه طرح دوچرخه‌سواری در تهران آن چنان که مدیران شهری به آن دلبسته بودند، فراگیر نشود.

برای درک این موضوع البته کافی است، نگاهی به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در طول سال 94 داشته باشیم و عدد یک میلیون و ۵۷۱ هزار و ۵۴۸ سفر با دوچرخه  را مورد ارزیابی قرار دهیم،  رقمی که نشان می‌دهد، وضعیت دوچرخه‌سواری در تهران نسبت به سایر کلان شهرهای دنیا در جایگاه مناسبی قرار ندارد. این در حالی است که تا این لحظه تهران در مجموع بیش از 100خانه دوچرخه و بیش از 7000 دوچرخه دارد.

دوچرخه سواری بدون زیرساخت‌

در این رابطه اما سرهنگ "عین‌الله جهانی"، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی با تقدیر از عملکرد شهرداری برای ایجاد خانه‌های دوچرخه و  ارایه رایگان این وسیله به شهروندان تهران به  خبرنگار فانوس می‌گوید: توسعه مد حمل و نقل دوچرخه در تهران بیش از هر چیزی نیازمند تهیه و طراحی راهی ویژه برای دوچرخه سواران است.

او می‌افزاید: تا زمانی که راه ویژه برای تردد دوچرخه‌سواران تدارک دیده نشود، نمی‌توان به  موفقیت  این طرح در تهران امیدوار بود.

به گفته وی، تهیه یک راه ویژه در معابر تهران برای تردد دوچرخه‌سواری سبب بروز حس امنیت و آرامش خواهد شد، در چنین وضعیتی حتی می‌توان امیدوار بود که مردم خود تهیه دوچرخه و استفاده از آن را بر عهده گیرند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در ادامه به تجربه اخیر پلیس راهور ایران در سفر به فنلاند و شرکت  در دوازدهمین کنفرانس پیشگیری از حوادث و ایمنی اشاره می‌کند و می‌گوید: زیرساخت‌های  دوچرخه‌سواری در پایتخت  کاملا  آماده شده بود و در معابر عریض این شهر مسیری کلاملا ویژه برای تردد دوچرخه در نظر گرفته شده بود و دوچرخه سواران با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در این مسیرها تردد می‌کردند، همین امر سبب شده تا بخشی از حمل و نقل در فنلاند بوسیله دوچرخه انجام شود و مردم از آن استقبال کنند.

سهم ناچیز دوچرخه در حمل و نقل عمومی

در این رابطه مهندس "محمد خردمند" معاون حمل و نقل غیرموتوری شهرداری تهران در گفت‌وگو با  فانوس می‌گوید: جایگزینی سیستم‌های حمل و نقل غیرموتوری به جای خودرو در پایتخت ایده‌ای کاملا عملی و ممکن است و می‌تواند روزی محقق شود، به شرط این که سیستم حمل و نقل عمومی کامل باشد و علاوه بر خطوط مترو و اتوبوس، دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقلی در سیستم پذیرفته شود.

او می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر دوچرخه سهم ناچیزی از این حمل و نقل دارد. طبق آخرین آمارها روزانه در تهران بیش از 18 میلیون جابه‌جایی صورت می‌گیرد. زمانی که ما بتوانیم بخشی از این حمل و نقل روزانه را حذف کنیم، می‌توانیم مدعی شویم که شهری بدون خودرو هم در آینده خواهیم داشت.

او همچنین یاد آور می‌شود: در حال حاضر پروژه‌های مربوط به دوچرخه‌سواری در حال تکمیل است، اما مشکل مدیریت یک پارچه و ناهماهنگی همچنان باقی است.

خردمند اضافه می‌کند: قرار است به زودی 2 هزار دستگاه دوچرخه به سیستم دوچرخه‌سواری اضافه شود. این دوچرخه‌ها جدید هستند، در حالی که دوچرخه‌های قبلی قدیمی و بدون دنده بودند، اما الان نسل جدید دوچرخه‌ها در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

او می‌گوید: وقتی می‌توانیم به شهر بدون خودرو برسیم که جایگزین مناسبی برای خودرو داشته باشیم؛ یعنی علاوه بر خطوط کافی مترو و اتوبوس، لاین‌های مشخصی برای تردد دوچرخه در سطح شهر داشته باشیم و بتوانیم مردم را مجاب کنیم که دوچرخه می‌تواند جایگزینی خوب و مطئمن برای مسافت‌های کوتاه باشد. به طور میانگین با دوچرخه می‌شود تا 5 کیلومتر یک مسیر هموار را طی کرد، ولی مثلا در محدوده‌های شمال شهر که شیب خیابان‌ها کمی تندتر است، این مسافت کمتر می‌شود.

دوچرخه سواری فرهنگ می‌خواهد

اما "رحیم فیض رسولی" کارشناس ترافیک با تاکید بر این که استفاده از دوچرخه در کوتاه مدت یکی از منطقی‌ترین راه‌های غلبه بر ترافیک شهر تهران است، درباره ناموفق بودن این طرح به فانوس چنین توضیح می‌دهد: علت شکست طرح دوچرخه سواری در تهران بیش از هر چیزی معلول نبود فرهنگ دوچرخه سواری و ترافیک است.

او در ادامه رشد و توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری را در زمره وظایف یک ارگان خاص نمی‌داند و می‌گوید: بستر سازی و ایجاد فرهنگ استفاده از دوچرخه به عهده یک ارگان یا سازمان خاصی نیست، بلکه نیاز است، همه عوامل فکری و اجرایی در این باره همت کنند.

به اعتقاد این کارشناس ترافیک، ضعف فرهنگی در مقوله ترافیک و یکپارچه نبودن مدیریت و تصمیم‌گیری سه عامل اصلی شکست طرح دوچرخه سواری در شهر تهران است.

وضعیت توپوگرافی شهر تهران هم موضوع دیگری است که رسولی به آن می‌پردازد و می‌گوید: اگرچه وجود شیب‌های تند برای دوچرخه‌سواری هراس‌آور است، ولیکن با استفاده از فن‌آوری‌های جدید (دوچرخه سبک، دنده و باطری) تا حد زیادی می‌توان از اهمیت شیب به عنوان عامل بازدارنده کاست.

رسولی دلیل رواج دوچرخه‌سواری در برخی کشورها (از قبیل هلند) را هموار بودن زمین و سهولت دوچرخه‌سواری در زمین صاف می‌داند اما تأکید می‌کند: با مسیریابی صحیح و پیش‌بینی تسهیلات لازم می‌توان از اثرات منفی شیب کاست.

انتهای پیام/

 

لینک سریع

#

تبلیغات